Synopsis om JBS

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • 10
  • 12
  • 2367
  • PDF

Synopsis om JBS

Synopsis over erhvervscasen om JBS, som er skrevet til eksamen i juni 2008 på HHX. I opgaven er der bl.a. en virksomhedsbeskrivelse, en undersøgelse af de udfordringer som virksomheden JBS står over for, samt løsningsforslag hertil. Derudover indgår en række modeller og analyser, såsom en SWOT analyse, brug af TOWS, en opløsning i de 4 p'er og en regnskabsanalyse.

Følgende udfordringer er identificeret og undersøgt i opgaven:
1. JBS har svært ved at få fat i det yngre segment
2. Virksomhedens promotion rammer ikke disponenten/beslutningstageren
3. Hvilke fordele giver det JBS at have et stort ”know how”.
4. Hvordan kan de få deres mærke til at fremstå endnu mere kendt og eksklusivt.
5. Hvordan kan de skabe en større omsætning af deres datterselskaber.
6. Hvilke fordele giver det for JBS, at de har en stor erfaring indenfor ledelse
7. Hvilke konsekvenser kan det have for JBS at de er meget afhængige af det danske marked.
8. Hvad kan JBS gøre for at øge markedsandelen på det internationale marked.
9. Hvad betyder det for JBS, at de har stor pengebinding i varelagret
10. Stærke konkurrenter med substituerende produkter

Indhold

JBS A/S
Virksomhedsbeskrivelse
Problemstillinger
”Stor pengebinding i varelagret”
”Stærke konkurrenter med substituerende produkter”
Bilag 1: SWOT-analyse
Bilag 2: TOWS-analyse
Bilag 3: De 4 p'er
Bilag 4: Regnskabsanalyse
Bilag 5: Balanced scorecard
Bilag 6: Resultatopgørelse
Bilag 7: Konkurrentanalyse

Opgaven indeholder ligeså bilag med
1: SWOT,
2: TOWS,
3: 4 p'er,
4: Regnskabsanalyse,
5: Balanced scorecard,
6: Resultaltopgørelse og
7: Konkurrentanalyse.

Uddrag

"Virksomhedsbeskrivelse:
JBS A/S er et aktieselskab bestyret af Jens Bjerg Sørensen, der stiftede virksomheden i 1939. Jens Bjerg Sørensen har opkaldt virksomheden efter ham selv og var eneejer over JBS lige indtil generationsskiftet i 2000, hvor sønnen Claus Bjerg Sørensen overtog virksomheden.

Virksomheden har siden 1939 haft en stor udvikling mht. deres produkter. De startede med at producere undertøj til herre som også var deres hovedkollektion. Siden hen har produktlinjen udviklet sig til andre substituerende produkter fx undertøj til kvinder, badetøj, sokker mm. Virksomhedens hovedkontor ligger i Herning hvor der er ansat lige omkring 70 medarbejdere.

Udover det har de deres egen butik i Illum KBH, 500 herretøjsbutikker samt et internationalt samarbejde med Norge hvor de opkøbte Dovre som er den største udbyder af undertøj i Norge. Internationalt har JBS et samarbejde med 11 lande hvortil de eksporterer deres varer..."... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om JBS

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.