NF | Projekt om Energistrømme og kredsløb i naturen

NF | Projekt om Energistrømme og kredsløb i naturen

Dette projekt er skrevet i geografi i den Naturvidenskabelige Faggruppe. Det handler om energistrømme og kredsløb i naturen.

Kommer ind på følgende emner:
1. Kulstofskredsløb
2. Drivhusgas og drivhuseffekt
3. Olie
4. Diverse atmosfære

Indhold

Kulstofskredsløb 1
Forord 3
Olien 4
Drivhusgasser + Drivhuseffekt 5
drivhuseffekt 6
Diverse atmosfære 8
Geosfæren 8
Atmosfæren 8
Atmosfæren afgiver kulstof til 8
Hydrosfæren 8
Biosfæren 8
Olien 9

Uddrag

Kulstofkredsløbet kan på land skæres ned til at planterne bruger kuldioxid og lysenergi i fotosyntesen til at danne organisk bundet kulstof samt ilt. Det vil sige at bladene vokser. Når et blad om efteråret falder ned på skovbunden og f.eks. bliver nedbrudt af bakterier og svampe, så vil kuldioxiden blive givet tilbage til atmosfæren og kredsløbet er sluttet.
I havet er der et tilsvarende kredsløb. Kuldioxiden i atmosfæren skal først ned i vandet hvor det kan optages af havets planter – algerne. Algerne bruger ligesom planterne på land lysenergi og kuldioxid til at lave organisk bundet kulstof – og dermed vokse.
Når en alge dør kan den også blive nedbrudt af bakterier. Hermed gives kuldioxid tilbage til havet og kan derefter komme tilbage til atmosfæren og kredsløbet er sluttet igen. Der er mange sidegrene og krøller på kredsløbet f.eks. indflydelse af dyreplankton, fisk, havstrømme og mange flere ting. For ikke at tale om at planterne også selv afgiver kuldioxid når de ånder.
Hvorom alting er, så gælder det dog i sidste ende om at finde ud af, hvor meget kuldioxid havet optager fra atmosfæren, hvor det bliver af, hvad det betyder for havet og resten af kloden i fremtiden. Mange store spørgsmål, som man ikke lige finder svaret på en mandag formiddag, men som forskere kan hjælpe med til at svare på... Køb adgang for at læse mere

NF | Projekt om Energistrømme og kredsløb i naturen

[3]
Bedømmelser
  • 04-05-2013
    333333333333333333333333333
  • 14-06-2013
    Givet af HF-elev på 2. år
    Rigtig godt forklaret.
  • 24-12-2012
    God opgave anbefales