Forholdet mellem elektronens ladning og masse - e/m

  • STX 3.g
  • Fysik A
  • 12
  • 8
  • 1590
  • PDF

Rapport: Forholdet mellem elektronens ladning og masse - e/m

Denne rapport beskriver en eksperimentiel metode til at finde forholdet mellem elektronens ladning og masse - e/m

Formål
Formålet med dette eksperiment er, at bestemme en værdi for elektronens specifikke ladning e/m - forholdet mellem elektronens ladning og masse.

Studienets kommentar

Flot rapport. I den ellers fine behandling af fejlkilder og usikkerheder, bør man skelne mellem disse størrelser. Fejlkilder vil påvirke resultatet i én bestemt retning - dette gør usikkerheder ikke.

Indhold

Forord
Formål
Teori
Udførelse
Databehandling
- Konstanter
- Data
- Fejlkilder
Konklusion
Kilder

Uddrag

Udførelse
Elektronstrålerørets styregitter forbindes til strømforsyningen så katoden er i indgangen 50V og gitteret er i indgangen med 0V (jord). Accelerationsspændingens katode tilsluttes strømforsyningens -50V, mens anoden tilsluttes +250V, mellem disse placeres et voltmeter til at måle accelerationsspændingen. Glødespændingen tilsluttes strømforsyningens indgange med spændingsfaldet 6,3V. Magnetiseringsstrømmen tilsluttes en ekstern strømforsyning, som begrænses til 5A og tilsluttes spolerne i serie. Strømstyrken i dette system kan aflæses direkte på strømforsyningen.

Strømmen tilsluttes de 2 strømforsyningssystemer og gitterspændingen øges til ca. 30V, mens accelerationsspændingen øges til ca. 125V. Der ses nu en lysende stråle fra elektronkanonen og nedad. Magnetiseringsstrømmen (IM) indstilles nu på ca. 1,5A og strålen har nu, som forventet, ændret sig til en lysende cirkel.

Først foretages 4 målinger, én for hvert af fikspunkterne, med fast strømstyrke (I) og variabel spænding (U). Derefter foretages 4 målinger med fast spænding og variabel strømstyrke. Det kan være nødvendigt at justere gitterspændingen for at opnå en veldefineret stråle... Køb adgang for at læse mere

Forholdet mellem elektronens ladning og masse - e/m

[1]
Bedømmelser
  • 26-04-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    udmærket rapport! Kan kun anbefales!