E-handel / E-service

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 14
  • 4707
  • PDF

E-handel / E-service

Årsprojekt
E-handel / E-service
År 2002 / 2003

1. Problemformulering

Denne opgave vil tage udgangspunkt i en redegørelse for den nationale udvikling og de samfundsmæssige konsekvenser indenfor e-handel.
Hvad menes der med begrebet e-handel? Hvornår er der tale om e-handel og hvornår er der ikke?
Vi vil undersøge de lovmæssige forhold. Hvilke rettigheder har man når man handler over nettet? Hvor mange dages returret har man? Hvilke oplysninger har sælgeren pligt til give? Hvilke regler gælder når der er problemer? Og kan der være nogle undtagelser?
Vi vil også søge information om de markedsføringsmæssige konsekvenser. Hvilke produkter handles der typisk med? Hvad er årsagen til dette? Bruger virksomheder nogen former for mærkningsordninger på deres produkter? Hvad gør virksomhederne for at tiltrække kunder til e-handel? Og hvilke konsekvenser kan det få?
I vores redegørelse vil vi bl.a. belyse udviklingen indenfor e-handel. Hvordan er de konkrete tal for denne udvikling? Og hvordan vil det se ud i fremtiden?
I forbindelse med de samfundsmæssige konsekvenser vil vi undersøge om hvordan øget brug af Internettet kan give anledning til samfundsmæssige ændringer. Vil der være folk som vil få problemer hvis de ikke har viden indenfor edb? Hvilke muligheder vil det give samfundet hvis der kom en større udbredelse af EDB?
På baggrund af de nævnte forhold vil vi lave en SWOT-analyse af e-handelens aktuelle strategiske situation og give vores vurdering af mulighederne for både virksomheder og kunder.

Indhold

1. Problemformulering
2. Begrebet e-handel
3. Lovmæssige forhold
4. Mærkningsordning
5. E-handelsudvikling
6. Produkter der typisk handles med
7. Internettet som informationskilde
8. Det teknologiske A- og B-Hold
9. Road-pricing
10. Hjemmearbejde
11. Samfundsmæssige konsekvenser
12. SWOT – Analyse
14. konklusion

Uddrag

2. Begrebet e-handel

”Den globale landsby” var i årevis en af de smukke metaforer for Cyberspace – den grænseløse kommunikation, frihed, lighed og virtuelt broderskab stod på den idealistiske dagsorden for Internettets fremmarch. Men siden ændrede fokuset sig gradvist fra den idealistiske tankegang til en vision, der passer langt bedre ind i den kapitalistiske verden, som skabte infrastrukturen for nettet: Internettet som en verdensomspændende elektronisk handelsplads.
Men når vi som privatmennesker tænker på e-handel, så er det noget med at bestille sin bog over nettet eller købe en cd – i de fleste tilfælde ikke meget mere avanceret end, når vi i gamle dage bestilte hjem pr. postordre, hver gang der var kommet nye kataloger. 1... Køb adgang for at læse mere

E-handel / E-service

[3]
Bedømmelser
  • 29-09-2004
    Yes yes..!!!
  • 06-03-2007
    Ikke noget specielt, men det er nok mere formålet...
  • 02-02-2006
    ok