SRP: IKEA, Dream Society samt Branding i Afsætning og Psykologi

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, Psykologi B)
  • 7
  • 19
  • 7154
  • PDF

SRP: IKEA, Dream Society samt Branding i Afsætning og Psykologi

SRP Opgaven er en tværfaglig opgave imellem Psykologi B og Afsætning A, som undersøger IKEA, og hvordan de sælder en identitet via deres produkter.

Opgaven beskriver bl.a. hvordan samfundsidentiteten har udviklet sig, og hvordan kæder som Ikea benytter sig af den viden til at sælge sine produkter.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning 2
Opgaveformulering 2
Metode 3
Identitet i det senmoderne samfund 4
Analyse af IKEAs Brand 8
Brand as Product: 9
Brand as Organization 10
Brand as person 11
Brand as Symbol 12
Kernen i IKEAs Brand 12
Vurdering af brandalternativer 13
5-D-branding 14
Product Placement 14
Konklusion 15
Kildeliste 17
Psykologi: 17
Afsætning: 17
IKEA informationer: 18

Uddrag

IKEA er svenske livsstilsforretninger, som blev grundlagt i år 1943 af Ingvar Kamprad. Navnet er dannet af grundlæggerens initialer IK, samt navnet på den gård han var født ”Elmtaryd”, og byen hvori han boede, Agunnaryd.

Disse bogstaver danner i dag en af nordens allerstørste brands, IKEA. IKEA startede som en møbelforretningskæde, men er sidenhen blevet mere en livsstilsforretning, hvori man kan købe alt til boligen fra møbler til frostposer, tallerkner og bestik.

I dag er der 303 IKEA varehuse, fordelt på 37 lande. På Interbrands liste over verdens bedste brands ligger IKEA på en plads nr. 28, med en anslået brandværdi på 12 milliarder dollars. IKEA formår at brande sig på en måde som ikke mange andre gør.

I dag er branding vigtigere end nogensinde før.

Udviklingen af identiteter har gjort, at mennesket i det senmoderne samfund er vanskeligere at ramme med ens produkter og reklamer end nogensinde før. Dog skal virksomhederne ikke frygte, da der findes utallige muligheder at brande sig på, det handler i stedet om, at virksomhederne skal turde kaste sig ud i det. IKEA har kastet sig ud i brandings junglen, og har klaret sig godt.

Brandingsmulighederne og identitet i det senmoderne samfund udvikler sig hele tiden, og som virksomhed kan det være svært hele tiden at holde sig ajour med de ting der kan gøre at netop ens egen virksomhed kunne opnå større succes... Køb adgang for at læse mere

SRP: IKEA, Dream Society samt Branding i Afsætning og Psykologi

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.