Det forsømte forår af Hans Scherfig | Resume og romananalyse

Det forsømte forår af Hans Scherfig | Resume og romananalyse

Med denne romananalyse kan du se, hvordan du skriver en analyse af Hans Scherfigs roman "Det forsømte forår" fra 1940. Opgaven fokuserer på romanens komposition, genre, fortæller, temaer og Scherfigs forfatterskab.

Studienets kommentar

En udmærket, velskrevet opgave, der har helt styr på Scherfigs samfundskritik. Det ville dog trække opgaven endnu højere op, hvis eleven kom nærmere ind på brugen af humor og ironi i romanen. Ligeledes kunne det være spændende med en analyse af fortællingens symboler.

Indhold

1. Indledning
2. Hans Scherfigs litterære og journalistiske produktion
3. Resumé af ”Det Forsømte Forår"
4. Analyse og fortolkning
5. Bogens modtagelse
6. Bogens relevans efter kommunismens kollaps
7. Konklusion
8. Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Hans Scherfig kan betegnes som en meget alsidig mand. Han startede som kunstmaler men endte med at beskæftige sig næsten udelukkende med at skrive.
Han var en meget engageret samfundskritiker med en meget skarp pen. Efter min og mange andres mening skrev han meget humoristisk og ironisk om problemerne i den danske virkelighed. Men næsten alt hvad han beskæftigede sig med og kommenterede på blev farvet af hans kommunistiske ideologi.
Et af hans hovedværker er romanen ”Det Forsømte Forår”. Det er en roman som har været meget omdiskuteret op igennem tiden og er måske en af de mest kendte af hans værker.
Det er denne roman som danner grundlaget for den følgende opgave.


Hans Scherfigs litterære og journalistiske produktion
Den 8. april 1905 blev Hans Scherfig født i København. Han blev student fra Metropolitanskolen i 1924, den selv samme skole som han senere beskriver i sin roman ”Det Forsømte Forår”.
Hans Scherfig er en forfatter der er en markant skikkelse i den danske litteratur.
Han brugte en del forskellige former til at bringe sine holdninger videre til samfundet.
Han skrev bøger, essays og malede. I alle sine bøger og essays er Scherfig meget samfundskritisk og han skrev bl.a. for det kommunistiske tidsskrift: ”Land og Folk”. Men hans malerier havde en helt anden karakter, der måske godt kan forvirre lidt. Han malede nemlig junglemotiver. Og mange af hans billeder blev hængt i børneværelser hvor de stadigvæk hænger den dag i dag.

---

Analyse og fortolkning
Størstedelen af bogens handling er et flash back, men i selve flash back'et er den kronologisk
fortalt. Den springer dog til sidst tilbage til hvor den starter, altså til studenterjubilæet.
Så rigtigt kronologisk er romanen dog ikke. Vi får ikke noget bestemt årstal for hvornår handlingen foregår, men i sit ”forsvar for det forsømte forår” siger Scherfig at kapitel 15 – 51, altså selve skoletiden foregår omkring den 1. verdenskrig.
Selve handlingen i flash back'et udspiller sig over en årrække, den tid det tager at gå igennem mellemskole og gymnasium. Studenterjubilæet forgår ca. 25 år efter. Derfor er bogen panoramisk.
For at gøre det mere overskueligt kan man opdele kapitlerne i et skema:

...

Bogen er skrevet som en krimiroman hvor vi i de første kapitler hører om Blommes død og derefter er det et mysterium der skal løses – hvem gjorde det?
Men alligevel skal den ikke kun læses som en almindelig kriminalroman. Scherfig siger selv at det blot er en fabel han har tilføjet for at folk gider læse bogen når den nu ikke har nogen helt eller hovedperson .
I stedet møder vi en hel gruppe drenge på ca. samme alder, der skal igennem skolesystemet; derfor er det en kollektiv roman. Og selv om Scherfig skrev under og var præget af socialrealismen, så er det nok bedre at sige at han var en kritisk realist.
De ”udvalgte” drenge der går på skolen ender med at blive en del af overklassen og er det faktisk allerede ved at være blevet optaget på skolen, forældrene tilhører dog ikke overklassen; de fleste er... Køb adgang for at læse mere

Det forsømte forår af Hans Scherfig | Resume og romananalyse

[11]
Bedømmelser
  • 20-01-2009
    Rigtig god, mange gode citater og pointer
  • 30-09-2009
    Perfekt opgave, meget brugbar!
  • 18-03-2014
    Fin opgave. Med mange gode ting. Og lidt fejl :D hehe
  • 30-10-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    Fin opgave, kommer omkring det væsentlige :-)