Lovgivningsprocessen i EU
Faser i den almindelig lovgivninsprocedure
I det følgende tager vi udgangspunkt i den almindelige lovgivningsprocedure. I denne procedure er Ministerrådet og Europa-Parlamentet ligestillet i lovgivningsarbejdet. Der findes også andre lovgivningsprocedurer. Vi gennemgår hørings- og godkendelsesproceduren i separate afsnit.
Idéfasen
Europa-Kommissionen har initiativretten i EU. Det betyder, at det kun er Kommissionen, der kan komme med lovforslag. Men inspirationen til lovforslag kan komme mange steder fra:
- Kommissionens eget initiativ.
- Rådskonklusioner fra Det Europæiske Råd.
- Ministerrådet.
- Europa-Parlamentet.
- Et europæisk borgerforslag - et såkaldt borgerinitiativ.
- Interesseorganisationer.
- Virksomheder.
Europa-Kommissionens lovforslag skal bidrage til at nå EU’s målsætninger og værdier. Der er to principper bag EU-lovgivning:
- Subsidiaritetsprincippet: Det betyder, at politiske beslutning skal træffes så tæt på borgeren som muligt. I EU betyder det, at EU ikke skal lovgive på områder, hvor medlemsstaterne bedre kan håndtere problematikken.
- Proportionalitetsprincippet: Princippet betyder, at EU kun skal handle i det omfang det er nødvendigt for at nå målene i EU’s traktater samt at handlingen står i et rimeligt forhold til målet.
Forberedelsesfasen
Inden et lovforslag sendes videre til Ministerrådet og Europa-Parlamentet foregår der et kæmpe forberedelsesarbejde. Lovforslaget skal gøres konkret og det skal undersøges, hvilke konsekvenser lovforslaget eventuelt vil have. Kommissionen nedsætter en række arbejdsgrupper, der arbejder på lovforslaget. Her indgår embedsmænd fra Kommissionen o...