SRO om det vesteuropæiske tonesystem

  • STX 2.g
  • SRO (Matematik A, Fysik A, Musik A)
  • 10
  • 8
  • 3226
  • PDF

SRO om det vesteuropæiske tonesystem

SRO i Matematik A, Fysik A og Musik A om Det vesteuropæiske tonesystem.

I denne opgave gøres rede for, hvordan den historiske udvikling af vores tonesystem har været, og fortælle om, hvor vi så er endt i dag og gå i dybden med netop denne stemning
Da lyd består af lydbølger, vil teorien om harmoniske funktioner også komme ind. Der gøres også rede for hvordan man kan afbillede lydsvingninger fra et instrument ved hjælp af addition af flere harmoniske funktioner. Altså vil der være et sammenspil mellem fysik og matematik.
Til sidst vil der blive en analyse af lydspektrene der er vedlagt.

Studienets kommentar

Opgaven er ikke opdelt i afsnit med hver deres overskrift.

Uddrag

I denne opgave, vil jeg gøre rede for, hvordan den historiske udvikling af vores tonesystem har været, og fortælle om, hvor vi så er endt i dag og gå i dybden med netop denne stemning
Da lyd består af lydbølger, vil teorien om harmoniske funktioner også komme ind. Der gøres også rede for hvordan man kan afbillede lydsvingninger fra et instrument ved hjælp af addition af flere harmoniske funktioner. Altså vil der være et sammenspil mellem fysik og matematik.
Til sidst vil der blive en analyse af lydspektrene der er vedlagt. Ved disse vil jeg finde forskriften og derefter tegne grafen, som vil blive vedlagt.

Det vesteuropæiske tonesystem har en anden oprindelse, end det arabiske. Stemningerne der gennem tiden er blevet skabt, har haft forskellige frekvenser mellem intervallerne. Disse frekvenser er blevet udregnet matematisk og alle med det formål at der skulle være konsonans mellem nogle bestemte intervaller. Vores opbygning af toner er altså, i modsætning til det arabiske, bygget op ved hjælp af naturvidenskaben.
Den første stemning vi kender til er den pythagoræiske stemning. Dette er en sammenhængende række af kvinter (eller zig-zag'ende kvinter og kvarter) strækkende sig fra b til h.
Monokorden var Pythagoras' nøgle til at finde tonerne. Metoden denne blev delt op i, er beskrevet i Gads Musikhistorie. Denne monokorde er vigtig, da andre senere bruger samme metode til at finde frem til toner.
Det karakteristiske ved den pythagoræiske stemning er, at alle oktaver, kvinter og kvarter stemmes helt rent. De får altså nogle pæne forhold til grundtonen, henholdsvis 2/1, 3/2 og 4/3.
Den gregorianske sang og den tidlige flerstemmige musik havde kun oktaver, kvinter og kvarter som konsonerende intervaller. Tertsen kommer først til senere. Stortersten havde desuden frekvensen 81/64 som klinger hørbart urent.
Længere oppe i historien måtte man udvide de teoretiske beskrivelser af tonesystemet, da der i ... Køb adgang for at læse mere

SRO om det vesteuropæiske tonesystem

[1]
Bedømmelser
  • 21-02-2010
    jeg kunne ikke bruge denne opgave