SRP: Den 11. September og Konspirationsteorier i His og Eng

  • STX 3.g
  • SRP (Historie A, Engelsk A)
  • Ingen givet
  • 22
  • 7425
  • PDF

SRP: Den 11. September og Konspirationsteorier i His og Eng

SRP om Den 11. September og Konspirationsteorier i denne forbindelse, i fagene Historie A og Engelsk A.

SRP'et undersøger hændelserne der ledte frem til den 11. September, og årsagerne til denne katastrofe, med det formål at afdække hvorfor katastrofen fandt sted. I denne forbindelse kigges der på konspirationsteorierne som dagen er omgærdet af, og hvorvidt disse er plausible.

Elevens kommentar

"Studieretningeprojekt om den 11. september og konspirationsteorie. Opgaven er skrevet i Historie og Engelsk. Karakter er ikke blevet udleveret endnu da vi afleverede den for 3 uger siden."

Studienets kommentar

Bemærk: Da dette SRP er skrevet, da SRP stadig var en ny opgavetype, er der ikke analyseret kilder i historie. Det forventer man i SRP'er idag. Du kan stadig bruge opgaven som inspiration til emne og indhold, men husk at din opgave skal indeholde en analyse af konkret kildemateriale for at få en god karakter.
Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Abstract 1
Indledning 3
Begivenhedsforløbet 3
Tidslinien for de 4 fly 4
Samlet overblik over hændelserne på de 4 fly 7
Formålet med terroraktionen 9
Politisk-terrorisme 10
Religiøst-fundamentalistisk terrorisme 10
Kult-terrorisme 10
Pressionsterrorisme 10
Osama Bin Laden og Al-Qaeda 11
Hvad er en konspirationsteori? 12
Sandsynlige konspirationsteorier 13
Usandsynlige, men ikke umulige konspirationsteorier 14
Grænseteori 14
Paranoiateori 14
Hvem stod bag terrorangrebet den 11. September 2001 14
Den 11. September 2001 og Mossad 15
Den 11. September 2001 var et ”Insider-job” 16
Påstand mod fakta 16
Teori om flyene 17
Teorier om World Trade Center 18
Teorier om Pentagon 18
Teorier om ”Flight 93” 19
Konklusion 20
Litteraturliste 22
Internetsider/artikler 22
Bøger 22
Film 22

Uddrag

Indledning
Nogle få dage i ens liv husker man særlig tydeligt. Man ved helt nøjagtigt, hvad man foretog sig den dag, fordi den dag forandrede verden sig. Den 11. september 2001, da terrorangrebet fandt sted i USA var netop sådan en dag.
Selv om medierne har beskæftiget sig med denne begivenhed, har de ofte kun vist brudstykker og klip, og ladet os tilskuere sidde tilbage med en masse ubesvarede spørgsmål. Jeg vil derfor i denne opgave starte med, at skabe et overblik over hele terrorforløbet. Et forløb som strakte sig over 2 timer og bestod af hele 4 flykapringer. Jeg ønsker, at finde ud af hvad der skete ombord på de 4 kaprede fly den dag, og at se de 4 fly i et samlet overblik.
Ved at få et overblik over hændelsesforløbet, forventer jeg at få et indblik i hvordan, hele terroraktionen hang sammen. Hvordan kunne det overhovedet ske, og hvorfor gjorde USA tilsyneladende ikke noget for at forsvare sig selv?
Jeg synes også, at det er relevant at undersøge baggrunden for terroristernes handlinger, og hvad der kunne få dem til at ønske død og ødelæggelse over så mange uskyldige amerikanere. Jeg mener, at det er vigtigt, at lære noget af det der skete, så man måske kan forebygge lignende katastrofer.
Ud over den officielle forklaring, eksisterer der er flere forklaringer på hvem der stod bag terroraktionen den 11. september 2001 og hvad formålet med terroraktionen var. Disse uofficielle forklaringer kaldes konspirationsteorier, og jeg vil undersøge nogle af dem nærmere, for at forstå hvorfor de er opstået og om de er troværdige.
Jeg har fundet engelsksproget materiale både på Internettet og i bøger, som viser de vigtigste hændelser under hele terrorangrebet den 11. september 2001. Jeg bruger materiale fra flere af de store tidsskriftmagasiner i USA og England og har studeret den film der er lavet om emnet, som underbygger mit danske materiale... Køb adgang for at læse mere

SRP: Den 11. September og Konspirationsteorier i His og Eng

[19]
Bedømmelser
  • 08-11-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    saaaaaaaa aassaaaaaaaaa assssssssssssssssssssss asssssssssssss as
  • 09-12-2009
    super god SRP, kanont godt emne og super bearbejdelse af emnet.
  • 22-06-2013
    Givet af HF-elev på 1. år
    helt iorden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 26-06-2012
    Givet af HF-elev på 2. år
    Rigtig god inspirationskilde til min sso