De Måske Egnede af Peter Høeg
- STX 1.g
- Dansk A
- Ingen givet
- 10
- 4022
Romananalyse: De Måske Egnede af Peter Høeg
Opgaven indeholder en grundig analyse og fortolkning af bogen: "De Måske Egnede" af Peter Høeg, og denne kommer bl.a. ind på et resumé, personkarakteristik, tiden i bogen, og fortællerens egne overvejelser.
Indhold
Indledning
Analyse
Resumé
Komposition
Sprog og fortælleteknik
Romanens titel
Personkarakteristik og indbyrdes forhold
Peter
Katarina
August
Treenigheden
Biehls Privatskole
Skolen som samfund
Ideen og hensigten
Tid
Børnenes undersøgelse af tid
Fortællerens egne overvejelser: "Hvad er tid?"
Tolkning
Konklusion
Uddrag
Indledning:
Peter Høeg udgav i 1993 romanen "De måske egnede" i hvilken, der perspektiveres nogle yderst interessante og relevante problemstillinger i civilisationssamfundet. I min opgave vil jeg belyse forfatterens kritik af tidens styring af mennesket og kritikken af privatskolens plan.
Min opgave vil primært handle om tiden og skolen, som er to forskellige dele i bogen, der dog ikke kan holdes adskilt.
Jeg vil karakterisere skolen og dens plan, som udgør de omgivelser, hvor børnene vokser op, samt lave en beskrivelse af børnenes og fortællerens overvejelser om tid med henblik på en afklaring af Peter Høegs civilisationskritik.
(...)
Sprog og fortælleteknik:
Peter Høeg har valgt at kalde hovedpersonen i romanen for Peter, som endda får efternavnet "Høeg" ved adoptionen. Peter Høeg selv gik på Bording Privatskole og var på alder med Peter i 1970, men det er vigtigt at understrege, at "De måske egnede" ikke er en selvbiografi. Virkningen ved denne fortælleteknik er, at læseren gribes af den lille Peters tragiske historie, fordi der tilsyneladende er lagt så megen smerte og mange følelser bag fortællingen. Det var ved bogens udgivelse dog ikke alle, der delte dette synspunkt:" Hvad kritikerne havde læst som hudløs selvudlevering var mao. en forfatters forsøg på at tildigte sig en større skæbne, end den han nu altså gik hen og fik."
Historien om Peter på skolen afbrydes af den voksne fortællers kommentarer og refleksioner og læseren kan derfor hele tiden følge den røde tråd i fortællingen. Tiden er et begreb, der gennem hele romanen filosoferes over: "Tid? Snart kommer jeg til at sige det, men ikke endnu. Endnu er det for tidligt" (side 99). Det faktum, at læserens nysgerrighed og interesse hele tiden vækkes, gør bogen spændende at læse... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind