I dette kompendium kan du læse om etik. Kompendiet dækker især dele af pensum fra Filosofi, Idéhistorie og Religion, men det kan også være relevant i mange andre fag, eller indgå i større skriftlige opgaver.
Vi starter med at give en grundlæggende definition af, hvad etik er, og derefter gennemgår vi de tre hovedretninger inden for den filosofiske etik (nytteetik, pligtetik og dydsetik) – samt nogle af de kritikpunkter, som de typisk bliver stillet overfor. Vi tager også et kig på nogle af de nyere forsøg på at formulere en teknologietik, som kan håndtere den moderne verdens realiteter.
Derefter undersøger vi en række etiske dilemmaer, som samtidig fungerer som uddybning af de forskellige etiske positioner. Først ser vi på et par rent teoretiske dilemmaer, og derefter gennemgår vi en række etiske problemstillinger fra det virkelige liv – fx inden for områder som dyreetik og klimaetik.
Til sidst vil vi kort gennemgå religiøs etik og se på, hvordan den adskiller sig fra sekulær (ikke-religiøs) etik.
Uddrag
Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores kompendium:
Abort og nytteetik
Som med alt andet afhænger nytteetikkens svar på spørgsmålet om abort altid af de forventede konsekvenser i den konkrete situation. Nytteetikken kan altså ikke sige, at abort altid er rigtigt eller altid er forkert.
Nytteetikken vil dog være mere tilbøjelig til at tillade abort end de øvrige etiske retninger, fordi det i en konkret situation hvor en person eller et par overvejer en abort, typisk hænger sammen med, at der er en forventning om negative konsekvenser, hvis der kommer et barn ind i deres liv på det pågældende tidspunkt. Det kan både være negative konsekvenser i forhold til deres eget liv og i forhold til barnets liv - hvis de fx ikke har økonomisk eller følelsesmæssigt overskud til at tilbyde barnet et godt liv, kan det være en vigtig faktor i den etiske overvejelse. Hvis der er sandsynlighed for fysiske eller psykiske lidelser hos barnet, vil det også være meget relevant for beslutningen ud fra et nytteetisk perspektiv.
En mulig kompleksitet i den nytteetiske overvejelse er dog, hvordan man skal vurdere konsekvenserne i forhold til det potentielle liv, som kunne komme til verden, hvis man ikke fik en abort. Er det i sig selv en god ting, at der kommer et nyt menneske til verden, som kan opleve lykkelige følelser og behovsopfyldelse, eller skal vores etiske valg kun bestemmes af de allerede eksisterende mennesker på det tidspunkt, hvor vi træffer beslutningen?