SSO med karakteristik og analyse af A.P. Møller - Mærsk

  • HF 2. år
  • SSO
  • 10
  • 16
  • 4218
  • PDF

SSO med karakteristik og analyse af A.P. Møller - Mærsk

SSO om dansk erhvervsliv i det 20. århundrede med analyse og karakteristik af A.P. Møller - Mærsk.

Problemformulering:
I denne opgave vil der blive gjort rede for rederiet A.P. Møllers udvikling i løbet i det 20. århundrede og forsøgt at forklare, hvorfor virksomheden udviklede sig som den gjorde.

Der vil endvidere blive givet en karakteristik og analyse af virksomheden Mærsk Line, som den fremstår i dag. Herunder vil indgå virksomhedens forretningsområde, idegrundlag og størrelse samt dens strategier for vækst.

Til sidst vil der med udgangspunkt i en SWOT-analyse diskuteres virksomhedens stærke og svage sider og til tillige blive givet en vurdering af hvilken strategi der bør føres i den globale konkurrencesituation.

Indhold

1. Problemformulering og indledning
a. Problemformulering
b. Indledning
c. Midler og metoder
2. Mærsk Line – Historisk perspektiv
a. Stiftelsen af Dampskibsselskabet og D/S af 1012
b. Mærsk efter 2. verdenskrig
c. Mærsk Møllers livsopgave
d. Sammenfatning
3. Karakteristik & analyse – Mærsk Line
a. Indledning til kapitel
b. Introduktion til Mærsk Line
c. Forretningsområde
d. Idegrundlag og størrelse
e. Strategier for vækst
f. Konkurrencesituation
g. Sammenfatning
4. SWOT-analyse
a. Indledning til kapitel
b. Styrker
c. Svagheder
d. Muligheder
e. Trusler
f. Sammenfatning
5. Konklusion
6. Litteraturliste
a. Bøger
b. Avisartikler
c. Internetressourcer
d. Halv- og helårsrapporter

Uddrag

1.b Indledning
Emnet er valgt, idet A.P. Møller-gruppen er noget enhver dansker kan være stolt af. Danmark er måske nok et lille land, men en respekteret nation i det internationale erhvervsliv. Vi danskere er kendt for at være faste og punktlige, samt veluddannede og initiativrige. Mærsk McKinney har medvirket til opbygningen af denne opfattelse og fremmelsen dansk erhvervsliv i en sådan grad, at Danmark for alvor kom på verdenskortet.

1.c Midler og metoder
Der vil i denne opgave blive sat fokus på at holde et stort samlet overblik, da det er et meget stort firma, men der vil blive begrænset i emnet til rederi-delen, Mærsk Line. I denne opgave vil materialet primært blive fundet i avisartikler, biografier af topcheferne og halv- og helårsrapporter fra A.P. Møller-gruppen. Først vil gives et historisk indblik i firmaet. Derefter vil materialet sammenfattes til en præsentation af Mærsk som forretning ud fra et erhvervsmæssigt synspunkt. Løbende diskuteres Mærsk Lines styrker, svagheder, muligheder og trusler i en SWOT-analyse.

2. Mærsk Line – Historisk perspektiv
2.a. Stiftelsen af Dampskibsselskabet og D/S af 1912

A.P. Møller-Mærsks historie strækker sig over 100 år tilbage. Arnold Peter Møller blev født i 1876 og i 1904 startede han sammen med sin far Kaptajn Peter Mærsk Møller, Aktieselskabet Dampskibsselskabet Svendborg med den lille damper, s.s. Svendborg.
Imellem 1904 og 1906 oplevede de en langsom udbygning af deres flåde, og deres første nybygning, Peter Mærsk, blev sat i søen i slutningen af 1906. Denne blev fulgt af søsterskibene Anna i 1908 og Chassi Mærsk i 1910 . Dog mente den ivrige skibsreder, at udviklingen var for langsom. Bestyrelsen var ikke parat til at tage de samme chancer som ...... Køb adgang for at læse mere

SSO med karakteristik og analyse af A.P. Møller - Mærsk

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.