TV-reklamer | Analyse af reklame fra Tuborg

  • HHX 2. år
  • Dansk A
  • 10
  • 16
  • 4316
  • PDF

TV-reklamer | Analyse af reklame fra Tuborg

Større opgave i Dansk A om TV-reklamer med analyse af reklame fra Tuborg.
Opgaven omhandler en analyse af Tuborg-koncernen samt reklamer fra denne.

Elevens kommentar

Opgavens omfang er, i forhold til det angivne/forventede, forholdsvis lang - men synes at kunne bruges som inspiration til mange lignende opgaver.

Indhold

Indledning: 1
Redegørelse for genren tv-reklamer 2
Reklametyper på tv 3
Sponsorering 3
Non spot-reklamer 3
Product placement 3
Denotationer og konnotationer med henblik på tv-reklamer: 3
Denotationer 4
Konnotationer 4
TV-reklamespots adskiller sig på syv måder afgørende fra den øvrige programflade på tv: 5
1. Parasitær programform 5
2. Bevidst anderledes form 5
3. Kort varighed 5
4. Blandingsform 6
5. Gentagelse 6
6. Pris 6
7. Retorik 6
Analyser en selvvalgt TV-reklame fra Tuborg/Carlsberg. 7
Indledning om reklamefilmen: 7
Om reklamen: 7
Et kig på reklamen, fra et mere analytisk perspektiv: 8
Over the shoulder shot 8
Total 9
Nær 9
Det gyldne snit 9
Konklusion på reklamen 11
Diskuter TV-reklamernes betydning i det danske samfund 12
Afslutning 13
Kilder 14
Bilag 1 – Artikel fra Dansk Markedsførings Forum 15

Uddrag

Indledning:

Den opgave som jeg har fået stillet, omhandler hovedsageligt tv-reklamer og deres virkning. Herudover skal jeg dog også analysere en enkelt tv-reklame, som er fremstillet af Carlsberg-koncernen.

I min redegørelse for genren tv-reklamer, har jeg valgt at starte ud med at fortælle lidt generelt omkring tv-reklamer, deres historie og nogle af de mange forskellige slags tv-reklamer der nu findes. Derefter vil jeg gå lidt dybere ind i forståelsen af tv-reklamerne, og blandt andet tage fat i begreber som denotationer og konnotationer, som spiller en stor rolle i tv-reklamernes opbygning og måden, hvorpå de bliver forstået. Jeg vil herefter arbejde videre med tv-reklamernes opbygning, og jeg vil her inddrage en række regler som er opsat omkring tv-reklamerne, samt nogle væsentlige forskelle mellem almindelig tv og så tv-reklamerne.

I min analyse af en selvvalgt reklamefilm, har jeg valgt at analysere reklamefilmen ”Morgenbajer”. Denne reklamefilm er fremstillet af Carlsberg-koncernen, for det produkt de kalder for ”Grøn Tuborg”. Jeg vil her fortælle lidt om tv-reklamens opbygning, og herefter gå mere i dybden med dens (skjulte)betydninger.

Det sidste jeg vil gennemgå i denne opgave, er, at fortælle kort om Tuborg-reklamernes indflydelse på samfundet. Her vil jeg blandt andet komme ind på unges alkoholforbrug nu om dage, samt fortælle lidt om den ”verbale indflydelse” reklamerne har haft på samfundet.

Redegørelse for genren tv-reklamer

TV-reklamer har, ligesom almindelige reklamer, til formål at give en ensidig og uimodsigelig positiv omtale af en producent samt denne producents vare. Denne positive omtale skal herefter placere sig i forbruger-nes/konsumenternes underbevidsthed, hvilket herefter kan resultere i, at forbrugeren vælger at købe netop det produkt som producenten har reklameret for.
TV-reklamer er oftest sammensat som et spot, der indeholder en kort fortælling eller historie. Denne historie indeholder oftest et salgsbudskab, som kan fremgå meget direkte eller også være skjult bag diverse andre historier. TV-reklamer har en gennemsnitlig varighed på 30 sekunder, men der fremkommer dog også flere reklamer som tager helt op imod et minut. De fleste reklamer er oftest en del af et større reklamefremstød, hvilket også bliver kaldt for et ”burst” i markedsføringsverdenen. Jeg nævnte før at den gennemsnitlige varighed af tv-reklamerne var på godt 30 sekunder, men denne længde varierer også en hel del, idet at tv-reklamerne ofte er længst i starten af reklamefremstødet. Herefter begynder reklamerne at blive genkendt af konsumenterne og de kan herefter forkortes. Grunden til at reklamen kan forkortes er, at konsumenterne nu kan genkende reklamen ved blot at se en lille smule af den, og det er derfor unødvendigt for producenterne at vedholde de lange reklamer, samt de store omkostninger som er forbundet med disse.
Reklamernes virkning er meget let at definere, idet reklamerne ønsker at påvirke forbrugerne til at købe det pågældende produkt på kort sigt. Den anden virkning som reklamerne kan have, er den mere langsigtede ... Køb adgang for at læse mere

TV-reklamer | Analyse af reklame fra Tuborg

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.