SRO om hiphop og identitet

  • STX 2.g
  • SRO (Musik A, Engelsk A)
  • 12
  • 16
  • 3883
  • PDF

SRO om hiphop og identitet

SRO om hiphop og identitet hos sorte i USA med udgangspunkt i 'Fight the Power' (1989) af Public Enemies og 'Mathematics' (1999) af Mos Def.

Opgaveformulering
1. Redegør for hiphop som musikgenre, dens opståen og tidlige historie i USA.
2. Foretag en musikalsk og litterær analyse af to selvvalgte hiphop numre.
3. Diskuter hiphoppens funktion i forhold til sortes vilkår og identitet i USA.

Indhold

Abstract 2
Indledning 3
Opgaveformulering: 4
Hiphoppens fædre 5
Fight the Power 6
Mathematics 9
Moderne tids sorthed 11
Konklusion 12
Litteraturliste 13
Bilag 1: Fight the Power – Public Enemy 14
Bilag 2: Udsnit af groove (Fight the Power) 15
Bilag 3: Mathematics – Mos Def 16
Bilag 4: Udsnit af Groove (Mathematics) 18
Bilag 5: De fire genretyper 19

Uddrag

Indledning
Den afroamerikanske befolkning i USA er blevet nedgjort og undertrykt i århundreder. Martin Luther King, Malcolm X og talrige andre borgerretsforkæmpere har igennem det sidste århundrede kæmpet en brav kamp for at slippe af med racismen, men i kampens hede gik kampen selv over til at være nærmest racistisk over for den hvide race.
I hiphoppens begyndelse blev Public Enemy inspireret af pro-sorte organisationer, og opfordrede til kamp mod det hvide regime i Fight the Power; men har målsætningen ændret sig for hiphoppens udøvere siden? Er den moderne hiphop anderledes i sin samfundskritik?
Førnævnte hiphopklassiker og Mos Defs Mathematics bliver i det følgende analyseret og diskuteret i sorthedens lys. 

Hiphoppens fædre
Hiphop er en subkultur, der opstod på gadeplan i New York-bydelen Bronx i 1970'erne. Hiphop-pens musik er kendetegnet ved ét gennemgående mikset beat, og et overvejende indhold af rap i stedet for sang. Rap er en videreudvikling og/eller sammenblanding af to forskellige elementer; først og fremmest en undergenre af blues, hvor man talte i en rytmisk strøm i takt til musikken, der logisk nok bliver kaldt talking blues; og dernæst den såkaldte toasting der har rødder i Jamaica. Deejay er det jamaicanske udtryk for en reggae- eller dancehall-musiker som taler til et beat. Dette bliver både kaldt toasting og deejaying.
Clive Campbell bragte denne festtradition med sig, da han immigrerede fra Jamaica til Bronx. Un-der navnet DJ Kool Herc begyndte han at holde sound system-fester, hvor han benyttede sig af deejaying og en metode, med hvilken han kunne skifte mellem to versioner af den samme plade og på denne måde opnå et nummer bestående udelukkende af ét repeteret beat. Dog påstår Kool Herc selv, at hiphoppen intet har med hans jamaicanske baggrund at gøre; ”Jamaican toasting? Naw, naw. No connection there. I couldn't play reggae in the Bronx. People wouldn't accept it. The in-spiration for rap is James Brown and the album Hustler's Convention.”
Dermed var grundlaget for hiphoppens DJs (discjockeys) og MCs (microphone controllers eller masters of ceremony ) lagt, og mange kalder derfor Kool Herc for hiphoppens fader. Dog udviklede MC'ing sig til at være en selvstændig opgave fraskilt fra DJ'ens hverv, og rappen begyndte at ud ... Køb adgang for at læse mere

SRO om hiphop og identitet

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.