Coloplast - Internationalisering | Afsætning A

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 12
  • 2868
  • PDF

Coloplast - Internationalisering | Afsætning A

Opgaven indeholder en fyldestgørende besvarelse af følgende spørgsmål:

1. Redegør for hvilke omverdensforhold der kan bevirke, at Coloplast opretter produktion i udlandet?

2. Beskriv hvor i internationaliseringsprocessen Coloplast befinder sig.

3. Analysér Coloplasts eksportberedskab.

4. Redegør for markedsudvælgelsesmetoderne samt vurder og diskuter hvilke markedsforhold du vil betragte som væsentlige i forbindelse med overvejelser hos Coloplast om at gå ind på et nyt eksportmarked.

Opgaven er skrevet i 2012.

Uddrag

Specifikke markedsforhold
Under de specifikke markedsforhold vurderes konkurrenceforholdene på de potentielle markeder samt kvantitative efterspørgselsforhold, som værende mest relevant at undersøge.

Coloplast bør analysere hvilken konkurrenceform, der hersker på de forskellige markeder. Det er relevant at vide hvor mange antal udbydere, der i forvejen er på markedet, og hvor stor en markedsandel de har. Hvis der fx forefinder differentieret, delvist monopol eller differentieret duopol, vurderes det til at være et besværligt marked at indtrænge; lokale konkurrenter har ofte solide markedsandele fordi udbyderne har top-of-mind position hos kunderne. Forefinder der derimod differentieret oligopol, kan man til sammenligning have lettere ved at få fodfæste på et nyt marked.

Det er dog ikke kun den nuværende konkurrencesituation på markedet, der skal overvejes. Det potentielle marked er ligeså vigtigt at analysere. Coloplast skal undersøge, hvor stort et latent marked der er, for også at vurdere markedets fremtidige potentiale. Dette kan gøres ved at se på de kvantitative efterspørgsel forhold... Køb adgang for at læse mere

Coloplast - Internationalisering | Afsætning A

[1]
Bedømmelser
  • 24-01-2013
    den er fin nok. den har nogle mangler