SRP: Coca Cola med Reklameanalyse i Dansk A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A)
  • 7
  • 26
  • 7088
  • PDF

SRP: Coca Cola med Reklameanalyse i Dansk A og Afsætning A

SRP Opgaven er centreret omkring en dybdegående undersøgelse af Coca Cola, og indeholder i denne forbindelse en reklameanalyse af en reklame af Coca Cola - Studieretningsprojektet er udarbejdet i Dansk A og Afsætning A.

I opgaven gives der først en virksomhedskarakteristik, hvor Coca Cola Danmark undersøges.

Derefter, i henhold til opgavens primære mål, undersøges det hvorvidt virksomheden har ændret deres målgruppe gennem tiderne.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning 5
Virksomhedskarakteristik 5
Varemærkeindehaver 8
Coca colas position på det danske marked 9
The First Diet Coke Commercial - from 1983! 11
Coca light Office 13
Delkonklusion 15
Coca cola Zero new Commercial 16
Delkonklusion 19
Coca colas marketingmix 19
Konklusion 24
Bilag 1 25
Bilag 2 26
Kilde: 27

Uddrag

"Indledning:

Jeg har i denne opgave valgt at skrive en reklame analyse af Coca cola. Det har jeg gjort, fordi jeg altid har fundet Coca colas reklamer interessante. I den forbindelse har jeg spekuleret på, om deres målgruppe til produkterne var ændret gennem tiden.

Jeg vil starte med at lave en virksomhedskarakteristik, hvor jeg vil undersøge Coca cola Danmark. Derefter vil jeg gå ind og undersøge mit hovedmål med opgaven, hvori jeg vil undersøge, om de har ændret deres målgruppe gennem tiderne.

Det kunne være relevant at undersøge, om de har skiftet, eller de har fastlåst deres målgruppe fra starten og til nu. Derefter vil jeg gå ind og se, om der er en forskel på målgrupperne til Coca cola light og Coca cola Zero.

Dette finder jeg meget interessant, da jeg mener det ville være hensigtsmæssigt af Coca cola, at have 2 læskedrikke, der smager ens, og som henvender sig til samme målgruppe. Afslutningsvis vil jeg vurderer Coca colas markedtingmix med vægt på promotiondelen.

Alt dette skal indgå i min opgave. Til hjælp vil jeg anvende forskellige modeller, for at gøre opgaven mere funktions duelig."

Virksomhedskarakteristik

Coca Cola Danmark er et af Coca colas hovedsæder. Dette er bare i Danmark. Coca cola indtog i Danmark startede i 1936 . Det var firmaet Wiibroe, som ønskede det til Danmark, fordi han i Tyskland havde set, hvilken kæmpesucces det var blevet der. Den Danske virksomhed Wiibroe indgik en aftale med Coca cola i Bruxelles, som gik ud på at der skulle sælges 400 000 flasker Coca cola hvert år. Dog ville en del af markedsføringen blive betalt af Coca cola i Bruxelles.
Bryggeriet Wiibroe fik lov at sælge dette produkt, dog måtte de ikke selv fremstille væsken, som skulle være i flaskerne. Grunden til dette var at, Coca cola havde og stadig har dets helt egen specielle smag. Dette ville Coca cola ikke sætte over styr, i det tilfælde opskriften slap ud. Derfor fik det danske bryggeri Wiibroe kun lov til at stå for at lave den specielle emballage til væsken. På den baggrund blev indholdet i flaskerne kørt fra Bruxelles, således at opskriften på Coca cola væsken kunne forblive en forretningshemmelighed.
Salget af Coca cola i Danmark steg enormt de første par år. Allerede i 1937/1938 var slaget oppe og runde 660 000 flasker. De efterfølgende år faldt salget dog til et mere stabilt niveau. Her kan man tale om at Coca cola i Danmark fulgte PLC- ... Køb adgang for at læse mere

SRP: Coca Cola med Reklameanalyse i Dansk A og Afsætning A

[7]
Bedømmelser
  • 03-02-2012
    Jeg finder ikke opgaven særlig god. Alt for tynd og for meget forklaring af modeller.
  • 07-12-2010
    god opgave..........................
  • 13-03-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    goddddddddddiiiiiiiiiiiiiiiiii
  • 05-12-2011
    Givet af HF-elev på 2. år
    Var en god hjælp................