SRP om Coca Cola vs. Pepsi i Afsætning A og Dansk A

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, Dansk A)
  • 10
  • 24
  • 8074
  • PDF

SRP om Coca Cola vs. Pepsi i Afsætning A og Dansk A

SRP som går i dybden med to virksomheder, Coca Cola overfor Pepsi, med fagkombinationen Afsætning A og Dansk A.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

1. Indledning 1
2. Coca Cola i Danmark 2
2.1 Coca Colas promotion-aktiviteter i Danmark 2
2.2 Analyse af Coca Colas promotion-parameter på det danske marked 3
2.3 Analyse af Coca Cola reklamefilm 6
2.4 Andre Coca Cola reklamer med lignende karakteristika 9
3. Pepsi Cola i Danmark 9
3.1 Pepsis promotion-aktiviteter i Danmark 9
3.2 Analyse af Pepsis promotion-parameter på det danske marked 9
3.3 Analyse af Pepsi reklamefilm 12
3.4 Andre Pepsi reklamer med lignende karakteristika 13
4. Sammenligning af Coca Cola og Pepsi 14
4.1 Sammenligning af Coca Cola og Pepsis promotion-parametre samt reklamefilm 14
5. Coca Cola og Pepsis nuværende position på det danske marked 15
5.1 Hvilken virksomhed står stærkest på det danske marked og hvorfor? 15
6. Konklusion 16
Kildeliste 17

Uddrag

1. Indledning
I min opgave vil jeg kort redegøre for Coca Cola og Pepsis promotion-aktiviteter på det danske marked overfor forbrugerne(consumer promotion), hvor jeg vil redegøre for de forskellige medier, som virksomhederne anvender til at promovere sig selv. Jeg vil efterfølgende ud fra min redegørelse, analysere på de to virksomheders promotion-aktiviteter, hvor der vil blive lagt vægt på en afsætningsmæssig forklaring på, hvorfor Coca Cola og Pepsi, vælger de medier som de gør, ud fra den målgruppe som virksomhederne satser på. I analysedelen vil jeg ligeledes danskfagligt analysere og fortolke to reklamefilm(en fra hver virksomhed) med henblik på forskelle og ligheder i reklamerne såvel som i deres anvendelse af promotion-aktiviteter. Afslutningsmæssigt vil jeg i min opgave vurdere Coca Cola og Pepsis nuværende position på det danske marked, samt hvad grunden til denne position kan skyldes.

Der vil i min opgave blive brugt en række bøger, som omhandler de to virksomheder og deres markedsføringsstrategier, samt artikler fra aviser og Internettet.

2. Coca Cola i Danmark

2.1 Coca Colas promotion-aktiviteter i Danmark

Coca Colaen blev opfundet i 1886 af John Pemberton i byen Atlanta i USA. Men først i 1935 hørte man på et bryggeri i Danmark, første gang om den populære brune læskedrik. Salget af Coca Cola begyndte så småt, men stoppede igen efter et par år på grund af første verdenskrig, da man ikke kunne importere de nødvendige råvarer til produktionen. Men Coca Cola vendte stærkt tilbage på det danske marked i 1960, dog ikke uden besvær. De danske virksomheder bød ikke Coca Cola velkommen, men gjorde tværtimod alt for at holde virksomheden ude af markedet, ved selv at begynde at producere cola. Den cola som kom frem her, er den stadig eksisterende Jolly-cola. Grunden til dette var, at Danmark var meget bekymrede for ideen om, at Amerikanerne markedsførte sine produkter, og frygtede derfor, at hvis Coca Colaen kom til Danmark og begyndte at markedsføre sig her, så ville alle andre læskedrik virksomheder også være tvunget til at markedsføre sig, hvilket ville være dyrt, for de mange små virksomheder, med en langt mindre kapital end Coca... Køb adgang for at læse mere

SRP om Coca Cola vs. Pepsi i Afsætning A og Dansk A

[14]
Bedømmelser
  • 26-10-2010
    Rigtig god opgave. Perfekt til inspiration.
  • 09-12-2010
    Givet af Studerende på 1. år
    Meget godt skrevet! God orden og besvarelse på alle punkter. Nogle gode kilder, meget troværdige kilder. Skal læses!
  • 12-12-2014
    lækkert det kan bruges mange tak
  • 19-11-2014
    Givet af 3.g'er på STX
    En rigtig god opgave! Kan virkelig bruges