SOP: Coca Cola og dets Historie i Historie og Afsætning

  • HHX 3. år
  • SRP (Historie B, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 28
  • 7754
  • PDF

SOP: Coca Cola og dets Historie i Historie og Afsætning

SOP om Coca Cola og historien bag deres store succes, med undersøgelse udført i fagene Samtidshistorie A og Afsætning A.

Lærers kommentar

Flot opgave. Manglende i redegørelsesdelen.

Elevens kommentar

Der skal være mere sammenligning med coca-cola i den første del (historiedelen). Hertil muligvis en historisk model.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 5
Den generelle promotion sammenlignet med Coca-Colas 6
Coca-Colas promotionsformer nu 9
Ansoffs vækstmatrix 9
Konkurrencestrategi (de tre værdidiscipliner) 11
Coca-Colas Promotionformer 12
AIDA modellen på gammel Coca-Cola reklame 16
Viral markedsføring 18
Fremtidig promotion strategier 19
Online markedsføring 19
Martin Lindstrøm og Coca-Cola 20

Konklusion 22

Litteraturliste 24

Bilag 27
Bilag 1 – Coca-Colas første reklame 27
Bilag 2 – Den moderne dame 27
Bilag 3 – Ansoffs vækstmatrix 28
Bilag 4 - Promotionformer 28
Bilag 5 – Reklame fra 1954 29
Bilag 6 – AIDA-modellen 30
Bilag 7 - Markedskort 30
Bilag 8 – Markedskort spørgsmål 31

Uddrag

"Coca-Cola blev opfundet den 8. maj 1886 i Atlanta af den lokale apoteker, Dr. John Stith Pemberton. Han var i gang med at opfinde en kur mod hovedpine, men opfandt i stedet verdens mest kendte og solgte læskedrik. I 1899 bliver Coca-Cola for første gang tappet på verdens mest kendte, og unikke flaske som folk kan kende uanset om den er hel, halv eller splintret i 100 dele. Det menes, at flasken har et lige så stærkt brand, som selve logoet har.

Med en medarbejderstab på omkring 600.000 som producerer over 110 mia. liter læskedrik om året, er det en af verden største virksomheder. En undersøgelse fra 2010 viser at Coca-Cola ligger nummer 1. på listen over verdens ti mest kendte varemærker, med en brand værdi på 68.000 mia. dollars.

Coca-Colas promotion har haft en enorm udvikling, fra at de i starten blot reklamerede med små avisreklamer til de i dag bruger flere milliarder kroner på promotion årligt.

Når man ser på disse forbløffende tal, må der være en speciel måde Coca-Cola har promoveret sig selv på. Så jeg vil prøve at finde frem til, hvad de har gjort, som har været så fantastisk.

Det første jeg vil er, at redegøre for den generelle udvikling indenfor promotion. Samtidig med denne redegørelse, vil der komme nogle sammenligninger omkring hvordan Coca-Cola har lavet deres promotion i forhold til den generelle promotion. Endvidere vil der komme en vurdering af denne udviklingstendens.

Efter det ovennævnte vil der komme en vurdering, af de forskellige promotionsformer som Coca-Cola benytter sig af i dag, og her vil der så komme en vurdering af fordelene og ulemperne ved disse promotionsformer. I forhold til det, vil der komme en vurdering af hvilken af promotionsformerne Coca-Cola opnår det bedste resultat ved.

Derudover vil jeg komme med et forslag til en promotionform de burde bruge mere, og her vil jeg inddrage en effektmåling.

Til sidst vil der være en diskussion om hvorledes den fremtidige promotion vil blive, og hvilke udviklingstendenser der vil være. Samtidig vil jeg se på Coca-Cola, og hvilke måder de bruger for at være foran konkurrenterne, også i fremtiden.

Herunder vil der komme noget om den anerkendte marketingguru, Martin Lindstrøm, og hvordan Coca-Cola bruger hans teorier om ”de fem sanser”.

Generelt vil der blive lagt klart mest vægt på den afsætningsmæssige del i opgaven, frem for historie delen. Derfor vil jeg ikke gå i dybden med redegørelsesdelen, fordi jeg vægter analysedelen og vurderingsdelen højere."... Køb adgang for at læse mere

SOP: Coca Cola og dets Historie i Historie og Afsætning

[6]
Bedømmelser
  • 22-01-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    En rigtig god opgave, med masser af inspiration som jeg kunne bruge!!!!!!!! :-D
  • 05-12-2013
    Dejligt at du har kilder med, så man kan få inspiration :)
  • 12-12-2014
    lækkert det kan bruges mange tak
  • 22-01-2013
    Givet af 2.g'er på STX
    Kunne desværre ikke bruges til det jeg havde håbet. :-)