SOP om Coca Cola i Danmark i Dansk A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, Dansk A, SOP)
  • 7
  • 20
  • 5963
  • PDF

SOP om Coca Cola i Danmark i Dansk A og Afsætning A

SOP om Coca-Cola i Danmark, hvor der er set på virksomheden ud fra en markedsføringsstrategisk vinkel, ved brug af fagene Dansk A og Afsætning A til undersøgelsen.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 2
Historien om Coca-Cola 3-4
Coca-Cola Danmark 4-6
Markedsføringsstategi for Danmark 7-16
Styringsniveauer 7-9
Markedsføringsstrategi 9-13
SWOT-analyse 13-15
Parameterindsats 16
Analyse af reklamefilm 17-18
Konklusion 19
Kilder 20

Uddrag

Indledning
Coca-Cola er det mest kendte og mest populære brand i hele verden. Doktor John Stith Pemberton, som opfandt colaen, har gjort mange mennesker glade. Han nåede aldrig selv at se hvilken succes han havde opfundet, da han døde inden det blev stort. Jeg vil til at starte med beskrive selve Coca-Cola historien – hvordan det startede, og hvordan det er i dag. Så vil jeg derefter komme ind på den danske historie om Coca-Cola, og hvornår den kom til Danmark. Jeg vil efterfølgende også skrive omkring deres markedsføringsstrategiske vinkel.

Da Coca-Cola ejes af Carlsberg, vil jeg komme lidt ind omkring samarbejdet mellem Coca-Cola Danmark og Carlsberg. Hvornår startede deres samarbejde og hvor lang tid har de en aftale endnu? Jeg har endvidere udvalgt en Coca-Cola reklame, som jeg har fundet på Youtube.com. Den vil jeg beskrive og analysere ud fra en dansk fagligt sammenhæng, men også indføre afsætning i det, når jeg skal beskrive målgruppen for den valgte reklame.

Til sidst vil jeg komme ind på hvordan Coca-Cola's TV-reklamer fungere i sammen-hæng med virksomhedens øvrige parameterindsats.

---

Markedsføringsstrategi for Coca-Cola
Det er altid vigtigt for et firma at have en gennemtænkt og langsigtet markedsførings-strategi, så de kan undgå de såkaldte hovsa-løsninger. En velfungerende markeds-føringsstrategi skal indeholde bl.a. hovedstrategier og anvendelse af de 4 P'er. Et stort firma som Coca-Cola Company ville ikke kunne fungere, hvis ikke de havde en plan for hvad der skal ske og hvad der kan ske.

Styringsniveauer
Først og fremmest er det vigtigt for et firma, at finde ud af hvilket styringsniveau deres markedsføring er på. Der er bl.a.
• Strategisk styring
• Taktisk styring
• Operativ styring

Ved den strategiske styring fokuserer man meget på, hvordan virksomhedens udvikling foregår på længere sigt. Et eksempel fra Coca-Cola side kan være at Coca-Cola har en idé om en ny læskedrik, hvor de skal ind og kigge på produktudviklingen, se på målgruppe og med mere. Denne styring fokuserer mere på det langsigtede mål end en konkret og målrettet planlægning. Det strategiske niveau foregår som regel over en tidsperiode på 2-10 år... Køb adgang for at læse mere

SOP om Coca Cola i Danmark i Dansk A og Afsætning A

[5]
Bedømmelser
  • 22-01-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    En rigtig god opgave, med masser af inspiration som jeg kunne bruge!!!!!!!! :-D
  • 06-12-2011
    Fin opgave ..... - Men mangler en del (:
  • 14-12-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Lækker opgave, godt arbejde :)
  • 27-11-2011
    Okay. Mangler en del