Saltindholdet i Brød - Rapport i Kemi

  • HTX 1. år
  • Kemi A
  • Ingen givet
  • 6
  • 803
  • PDF

Saltindholdet i Brød - Rapport i Kemi

Rapporten beskriver en Mohr-titrering med det formål at bestemme saltindholdet i brød. Det antages, at hovedparten af saltet i brød er NaCl.

Formål
Formålet med øvelsen er at bestemme saltindholdet i en selvvalgt slags brød (herunder hvidt brød).

Studienets kommentar

Fin opgave med et godt afsnit om fejlkilder. Teoriafsnittet kunne godt uddybes, og der mangler en konklusion.

Indhold

Formål
Teori
Apparatur og kemikalier
Forsøgsopstilling
Forsøgsudførelse
Måledata/kendte oplysninger
Databehandling
Fejlkilder og usikkerhed
Risiko og sikkerhedssætninger

Uddrag

1. forsøgsudførelse
Først tog jeg brødkrummerne og vejede dem i en veje-båd på en vægt. Derefter lagde jeg krummerne i et bagerglas og hældte ca. 50 ml demineraliseret vand ovenpå. Denne blanding rørte jeg rundt ved hjalp af en magnetomrører. I opløsningen dryppede jeg nu et par 20 dråber chromat-ion indikator i, så blandingen blev gul.

2. forsøgsudførelse
Jeg tog en burette med sølvnitrat og dryppede dette i lidt af gangen. Her havde jeg også en magnetomrører i gang for hele tiden at fordele chlorid-ionerne så jeg helt præcist kunne se hvornår blandingen blev rød. Jeg stoppede med at dryppe sølvnitrat i da der var ækvivalens, hvilket jeg kunne se ved hjalp af chromat-ion indikatoren, der farvede blandingen rød da chromat-ionerne reagerede med sølv-ionerne. Sølvet vil helst reagere med chlorid-ionerne, men når der ikke er flere af chlorid-ioner, så vælger sølv-ionerne at reagere med chromat-ioner og skaber derved den orangerøde farve... Køb adgang for at læse mere

Saltindholdet i Brød - Rapport i Kemi

[4]
Bedømmelser
  • 07-03-2012
    Givet af 1.g'er på STX
    Meget fin opgave. Dog er teorien ikke selv skrevet og man skal derfor selv skrive den hvis man downloader denne opgave.
  • 13-04-2013
    Givet af 2.g'er på STX
    Rigtig god og nyttig rapport, hvor man kan sammenligne med sin egne resultater.
  • 25-01-2014
    Fremragende!!!!................
  • 20-06-2011
    Godt arbejde fgfffffffffffhg tt yt y ty t