Case om McDonald's i Erhvervsøkonomi C

  • STX 3.g
  • Erhvervsøkonomi C
  • 9
  • 3
  • 833
  • PDF

Case om McDonald's i Erhvervsøkonomi C

Min case om McDonald's, skrevet i Erhvervsøkonomi C.

Uddrag

"Case: McDonald
Rapport

1. McDonald’s koncernens forretningsområde er fastfood. De ønsker at levere en verdenskendt spise, hurtigt, men i hyggelige omgivelser, eller som hurtig mad til at tage med. Mad ud af huset eller selvbetjening var da også hovedidéen, da brødrene McDonald startede i 1958. Siden er de blevet kendt for deres renlighed, service og kvalitet, eller i al fald ønsker de at være kendt for disse dyder.

2. Overalt i verden kan man kende en McDonald's restaurant på de gyldne buer, der danner et M. Restauranterne er stort set ens udformede og malede med de karakteristiske rødgule farver. Og i storbyer er der også ofte skilte eller pile, der indikerer, hvor langt der er til den næste McDonald's. Verdens vel nok mest kendte restaurant ejedes af Dick og Mac McDonald, som senere blev overtaget og udkøbt af franchisegiveren Ray A. Kroc.

Der har været adskillige ejere siden, men McDonald’s Danmark A/S er et datterselskab af McDonald’s Restaurant Operations i USA. Altså et aktieselskab som ikke har en overordnet ejer, men i stedet en stor masse af aktionærer.

McDonald’s A/S står for opførelsen af bygninger til nye restauranter og for indretningen af de nuværende restauranter. Deres indtægter kommer fra disse lejeaftaler og deres produktionsoverskud. McDonald's Danmark sørger for restauranternes politikker og strategier herhjemme i Danmark. Deres opgave er at samarbejde med franchisetagerne mht. strategi, økonomi osv.

Der er 94 restauranter i Danmark på nuværende tidspunkt."... Køb adgang for at læse mere

Case om McDonald's i Erhvervsøkonomi C

[1]
Bedømmelser
  • 28-10-2009
    .....................