Carlsberg rapport (internationalisering)

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 21
  • 8816
  • PDF

Carlsberg rapport (internationalisering)

Rapporten indeholder følgende ting om Carlsberg, hvilke generelt omfatter internationaliseringen:
Carlsbergs eksportmotiver generelt,Carlsbergs eksportmotiver i forbindelse med det kinesiske marked, Carlsbergs eksportberedskab , Carlsbergs internationaliseringsproces, Carlsbergs Markedsudvælgelse, Kulturelle forhold i Kina, Terpstras model – det kinesiske marked.

Uddrag

I dag er der utallige danske virksomheder, som eksporterer, og deltager i den internationale arbejdsdeling. Blandt disse finder vi det danske bryggeriselskab Carlsberg A/S, som blev grundlagt i 1847 af J.C. Jacobsen. De både eksporterer, har indgået strategiske alliancer med diverse bryggerier rundt om i verden og har egne bryggerier i ca. 50 lande. Carlsbergs premium – mærke forhandles på ca. 150 markeder; Vest – og Østeuropa, Asien, Rusland. De seneste år er Carlsberg begyndt at satse på et helt nyt marked; det vestlige Kina, og har i alt investeret over én milliard kroner, og står som ejer eller medejer af 20 bryggerier i dag.
Eksportmotiver og eksportengagement
Når en virksomhed beslutter sig for at eksportere (markedsudvikling i henhold til Ansoffs vækststrategier), er det på baggrund af forskellige eksportmotiver og eksportengagement. Eksportmotiverne opdeles i interne og eksterne motiver. De interne motiver, er forhold, som virksomheden selv har indflydelse på, hvorimod de eksterne motiver omhandler forhold i virksomhedens omverden. Virksomhedens eksportengagement kan enten være proaktivt eller reaktivt. Proaktivt eksportengagement kendetegnes ved at virksomheden målrettet søger, og udnytter de eksisterende muligheder. Hvorimod reaktivt eksportengagement kendetegnes ved, at virksomheden reagerer ud fra et opstået pres eller en nødvendighed.

Carlsbergs eksportmotiver generelt
Carlsbergs eksport begyndte på baggrund af en uopfordret forespørgsel fra en virksomhed i Edinburgh, Skotland (eksternt og reaktivt motiv). Carlsberg sendte en palle øl til Skotland, og siden da har Carlsberg fortsat med at eksportere til diverse lande (geografisk ekspansion). At Carlsberg valgte at fortsætte med at eksportere, skyldes forskellige eksportmotiver. Carlsberg ... Køb adgang for at læse mere

Carlsberg rapport (internationalisering)

[33]
Bedømmelser
  • 16-12-2009
    - God tekst - Godt indhold - Generalt god opgave - Emnet bliver forklaret/beskrevet/diskuteret og vuderet grundigt. MEN!!!! kæmpe minus... mangler kilder!
  • 08-12-2009
    Meget afskrift fra afsætningsbogen og minder meget om en fristil = der mangler faktuelle ting. Man kan ikke bruge "jeg tror" til noget.
  • 05-12-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    fin opgave, men den er dog lidt gammel
  • 09-01-2014
    god opgave, men mangler dog diverse ting