Carlsberg og eksport til Kina

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 8
  • 30
  • 7693
  • PDF

Carlsberg og eksport til Kina

Dette projekt om Carlsbergs eksport til Kina er blevet udarbejdet med henblik på at vurdere bryggeriets fortsatte vækstmuligheder i Kina, samt hvordan deres parametermix bør sammensættes.

Indhold

1 Indledning 3
2 Analyse af Carlsberg 4
2.1 Hvem er Carlsberg? 4
3 Analyse af Kina 5
4 Ide og målsætning (strategi) 6
4.1 Missionen 7
4.2 Visionen 8
5 Værdikæden 9
5.1 Værdikæden ”Up Stream” 9
5.2 Værdikæden ”Down stream” 11
6 SWOT-analyse 12
6.1 12
6.2 Kommentering af SWOT 12
6.3 Styrker: 12
6.4 Svagheder: 12
6.5 Muligheder: 12
6.6 Trusler: 13
7 Konkurrenter 13
8 Generisk strategi 14
8.1 Placering på det danske marked 14
8.2 Placering på det kinesiske marked 14
9 Markedsprofil 15
10 Indkomstfordeling 15
11 Politiske forhold 16
12 De økonomiske forhold 16
13 Infrastruktur 17
14 Kulturelle forhold 18
14.1 Religion 20
14.2 Værdier & symboler 20
14.3 Uddannelse 20
14.4 Social ombygning 20
14.5 Lovgivning 21
14.6 Politik 21
14.7 Sprog 21
15 Demografi 21
16 Markedsudvælgelse 22
17 Segmentering og målgruppevalg 22
18 Parametermix 24
18.1 Produkt 24
18.2 Pris 24
18.3 Place/Distribution 26
18.4 Promotion 26
19 Eksportmotiver 27
20 Vurdering af Carlsbergs vækstmuligheder 28
21 Konklusion 30
22 Litteraturliste 31

Uddrag

Indledning
For at få den mest optimale analyse af Carlsbergs forretning i Kina, vælger vi at starte rapporten med at lave en analyse af det kinesiske marked, hvor vi vil komme ind på følgende: Den kinesiske lovgivning, konkurrencesituationen, segmentering samt en vurdering af markedet.
Når dette er gjort, er vi parate til at gå dybere ind i virksomheden, og dermed analysere Carlsbergs vækstmuligheder, hvor vi vil komme ind på bryggeriets eksportmotiver, værdikæden. Ud fra disse resultater vil vi vurdere Carlsbergs 4 P'er hvor vi giver vores forslag til hvordan deres parametermix bør sammensættes.
Til slut vil vi udarbejde en konklusion som svarer på de overnævnte spørgsmål i denne lille indledning.

Grunden til at vi har valgt Kina som eksportmarked, er fordi det er et land som er i stærk fremgang på næsten alle områder. Kina er et land som er i økonomisk fremgang, og dermed er det blevet et land, som er blevet sikkert at investere sine penge i. Dermed er der også større muligheder for at man kan eksportere sine produkter til landet.

2 Analyse af Carlsberg

2.1 Hvem er Carlsberg?
Carlsberg er et af verden førende ølmærker, med en original ølkvalitet og et stærkt image i hele verden. Dette skyldes blandt andet, at Carlsberg er en af verdens største bryggerigrupper med ca. 100 datterselskaber og associerede virksomheder, ud af disse virksomheder har hovedparten af dem hjemme uden for Danmark. Carlsberg og Tuborg er blandt de geografiske mest udbredte ølmærker. Carlsberg-gruppen har ca. 31.100 medarbejder, hvis man inkluderer medarbejderne fra de associerede virksomheder og markedsføre sine produkter på omkring... Køb adgang for at læse mere

Carlsberg og eksport til Kina

[15]
Bedømmelser
  • 14-12-2010
    Kan bruges til hjælp, man meget korfattet - ikke set fra særlig mange perspektiver.. Tilmed er der en del stave- og grammafejl. En masse indhold hvilket er fedt, brugbart men skidt.
  • 13-09-2010
    Rigtig god opgave, der giver god indblik i ølmarkedets funktioner, hvor der idé , værdikæden er rigtig flot formuleret.
  • 21-01-2017
    Givet af HHX-elev på 3. år
    god, men begrænset hvor meget jeg kan bruge
  • 04-12-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn