Analyse af reklame fra Carlsberg

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 12
  • 4
  • 1657
  • PDF

Reklameanalyse: Analyse af reklame fra Carlsberg

Opgaven indeholder en analyse af reklamefilmen ”Vores øl. Vores kamp” produceret af Carlsberg.

Analysen kommer ind på, hvilke filmtekniske virkemidler, der er gjort brug af i reklamefilmen, såsom lyd, kameraføring og perspektiv. Derudover belyses temaet, stemningen og budskabet i reklamen.

Opgaven indeholder lærerens kommentarer.

Lærers kommentar

Det har du sørme gjort godt.
Du har skrevet en særdeles grundig analyse af reklamefilmen. Du får klart demonstreret, at du har et begrebsapparat, der kan anvendes ved filmanalyse, og samtidig viser du, at du også kan huske noget om reklamefilmanalyse.
Hertil kommer så, at du inddrager appelformerne fornuftigt, og at sproget et letflydende og personligt. ….
Det kan ikke gøres meget bedre.

Studienets kommentar

En meget grundig og velskrevet analyse af reklamen, der foregår på et højt film- og danskfagligt niveau. Opgaven kan bruges som inspiration for andre, der skal i gang med at skrive en reklameanalyse.

Uddrag

I reklamefilmen, ”Vores øl. Vores kamp” fra Carlsberg, er man ikke i tvivl om, at reklamen er henvendt til mænd, og det produkt der reklameres for er øl. I starten af reklamen ser man en mand, og han har tydeligvis noget på hjerte, idet han går ned fra tribunen og stiller sig på en talerstol i form af en ølkasse. Dette vises ved hjælp af en række kontinuitetsklip, og det giver en let og glidende rytme. Man kan svagt høre mumlen af snakken, som der plejer at være på et stadion, og dette gør scenen mere realistisk og stemningsfyldt. Han begynder så på sin tale og stemmerne forstummer. I sin tale stiller han nogle spørgsmål til mændene på tribunerne. Han spørger ind til, hvad der er sket med mænd her på det sidste. Om de har glemt den indre drengerøv i deres bekymringer om pensionsopsparinger og farven på deres skabslåger. Om de hellere vil se programmer, hvor folk er vilde med at danse end at se på fodbold. Den måde han siger disse ting på, kan godt virke som en blid provokation til at få disse mænd op af stolene og finde den indre drengerøv frem igen. Samtidig gøres der også lidt grin med, at mændene måske er lidt under tøflen i forhold til kvinderne, som har påvirket dem til at være mindre maskuline ved at få dem til at se danseprogrammer og tænke på skabslåger. Reklamen virker i starten meget sørgelig og vemodig, da der er lagt noget trist underlægningsmusik ind, og man ser nærbilleder af de modløse og bedrøvede... Køb adgang for at læse mere

Analyse af reklame fra Carlsberg

[2]
Bedømmelser
  • 12-01-2016
    Virkelig god opgave :)
  • 28-01-2015
    Kan bruges mange tak