SOP: Virksomheden Cult i Dansk A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 12
  • 34
  • 9525
  • PDF

SOP: Virksomheden Cult i Dansk A og Afsætning A

SOP som går i dybden med CULT A/S, i hovedfagene Dansk A og Afsætning A - I opgaven kigges der bl.a. på en virksomhedskarakteristik af Cult, en redegørelse for virksomhedens parameterstrategi, en analyse af udvalgte reklamer fra Cult og sammenligning med en konkurrentreklame.

Slutteligt følger et relevant forslag til en ny parameterstrategi samt en vurdering af konnotationerne i reklamerne i forhold til kønsroller, livsstil, modernitet og værdier - afslutningsvis er en opsamlende konlusion.

Opgaven er skrevet i 2011.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning
Virksomhedskarakteristik – CULT Shaker Side 1
Redegørelse Side 2
- Konkurrenceform Side 2
- Branding Side 2
- CULT som brand Side 3
- Positionering og Brandessens Side 4
- CULT's kerneidentitet, promotion og kultur Side 5
- CULT-Fonden Side 5
Analyse Side 6
- Konkurrencesituationen Side 6
- Imagetrekanten Side 7
- Brand religion Side 8
- Reklamekampagnen for CULT Shaker Side 10
- Denotationer, Konnotationer og Myte Side 10
- Meddelelser og layout Side 11
- Retoriske figurer Side 13
- Budskab, værdier og kreative virkemidler Side 13
- Somersby Reklame Side 14
- Retoriske figurer for konkurrentreklame Side 15
- Sammenligning af reklamerne Side 15
- Konfliktbarometret Side 15
- Pierces tredelte tegn Side 16
- CULT reklamens sammenhæng med brandessensen Side 16
- Delkonklusion Side 17
- Kommunikationsprocessen Side 17
- Mulige promotion-strategier i forhold til branding Side 18
- Vurdering Side 19
- Perspektivering Side 19
- Konklusion Side 20
- Litteraturliste Side 22
Bilagsoversigt
- Ordforklaring Side 24
- Reklamerne til reklameanalysen Side 27
- Diskoskasteren Side 27
- Brand essence Side 28
- Kreative virkemidler Side 28
- Company Product Side 29
- CULT's produkter på markedet Side 30
- Vi søger CULT-piger! Side 31

Uddrag

Jeg har valgt at tage udgangspunkt i CULT A/S som mit studieretningsprojekt af flere grunde.

Hovedårsagen til at jeg valgte netop CULT, er grundet deres meget kontroversielle markedsføring, og så det faktum at jeg i forvejen vidste lidt om dem, da jeg også selv drikker deres produkter nu og da.

Derudover synes jeg det er interessant at gå ind og kigge på deres reklamekampagner, der har skabt stort røre rundt om i landet den seneste tid.

Virksomhedskarakteristik :
CULT Scandinavia A/S er en uafhængig dansk virksomhed, der blev grundlagt tilbage i 1998 af Brian Sørensen. Virksomheden lever af at sælge koffeinholdige ciderprodukter, samt en bred vifte af energidrikke og alkoholsodavande. Det første produkt CULT lancerede var CULT Energy Activator. CULT producerer ikke selv deres produkter, men anvender derimod forskellige produktionsvirksomheder rundt om i Europa. Virksomheden gik lynhurtigt fra at være en lille nichevirksomhed for energidrikke udelukkende, til at være den førende inden for læskedrikke på det danske marked. I de senere år har CULT appelleret til den sundhedsbevidste forbruger gennem deres lancering af frugtholdige produkter, samt en light udgave af deres CULT Raw Energy. I August 2009 havde CULT's største salgssucces, som hed CULT Cola, overgået Pepsi på det danske, såvel som det internationale marked. CULT er anset for at være den syttende største alkoholsodavandsproducent på verdensmarkedet og søger at forbedre denne placering gennem de næste år. CULT anvender en aggressiv og provokerende markedsføring af deres produkter for at bibeholde deres primære målgruppe, nemlig unge mænd og kvinder i alderen 16-25 år. CULT er kendt for at være en innovativ virksomhed, da de var den første virksomhed til at lancere en energidrik med et højt indhold af frugt og et lavt indhold af sukker – Dette produkt hedder CULT Fruits. CULT eksporterer i dag til 11 lande gennem CULT World, hvor den primære markedsfokus er skandinaviske lande.

Redegørelse
I min redegørelse vil jeg sætte fokus på hvilke markedskarakteristika der kendetegner konkurrencen i dag. Ligeledes vil jeg ud fra en definition af begrebet branding, redegøre for hvilket brand og hvilken positionering CULT har på markedet i dag – samt hvilke strategier CULT bruger i dag.
Konkurrenceform:
For at fastlægge en konkret konkurrenceform, skal man som udgangspunkt fastlægge hvad end der er præference på markedet eller ej, og det samlede antal udbydere af det givne produkt på markedet. I CULT's tilfælde er der i særdeleshed præference på markedet for alkoholiske læskedrikke, og der er 2 store virksomheder på dette marked - nemlig CULT selv og Carlsberg A/S. Carlsberg A/S producerer og sælger et forholdsvis nyt produkt ved navn Somersby. Når der er 2 store konkurrenter og der er nogen præference på markedet, hedder konkurrenceformen Differentieret duopol. Man kan diskutere om konkurrenceformen er differentieret duopol eller differentieret oligopol. Dette afhænger af om man anser de mindre virksomheder på markedet som værende en tilstrækkelig stor trussel for de helt store virksomheder, til at gøre differentieret oligopol til konkurrenceform. Dog mener jeg at der primært er 2 store virksomheder på markedet, nemlig Carlsberg A/S og CULT A/S... Køb adgang for at læse mere

SOP: Virksomheden Cult i Dansk A og Afsætning A

[9]
Bedømmelser
  • 18-04-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    God opgave, kommer ind på rigtig mange ting.
  • 04-03-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    super opgave................
  • 08-12-2015
    Givet af Studerende på 5. år
    dfsdfsdfsdfsdfdsfsdfsdf
  • 05-03-2014
    dfdfdfdfdfdfdfdfdfdfdfdf