Case - Viking

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 8
  • 2500
  • PDF

Case - Viking

Case om Viking i Afsætning A.

Opgaven kommer omkring:
1. Vækststrategier
2. Værdikæde
3. Internationalisering
4. Eksportmotiver
5. Markedsudvælgelse

Uddrag

1. Vækststrategier
Intensivering er en er vækststrategierne. Intensivering betyder kort sagt at effektivisere. Ved hjælp af intensivering finder vi altså ud af hvad virksomheden har gjort for at effektivisere virksomheden, eller hvad der ville være en god ide at gøre for virksomheden. Ved intensivering kan man bruge Ansoffs vækstmatrix, som er bygget op på baggrund af produkt og marked. Herefter deles markedet i nuværende markedet eller nyt marked, og ligeledes deles produkt på i nuværende produkt eller nyt produkt. En virksomhed kan have én vækststrategi, men også flere. Vækstmatrixen ser sådan ud:

Viking benytter både produktudvikling og markedsudvikling, hvilket jeg herunder vil redegøre for. Produktudvikling handler om at skabe vækst ved hjælp af nye produkter på nuværende markeder. Viking arbejder på eksisterende markeder, hvor virksomheden hele tiden udvikler nye produkter og totalløsninger for kunderne. Grunden til at der her også bliver nævnt totalløsninger, er fordi, at Viking i dag arbejder mere med hele løsninger for Vikings kunder end med produkter. Dette har virksomheden valgt, fordi den ønsker at specialisere sig i kundernes behov, og herudfra skræddersy totalløsninger netop til den enkelte kunde.
Viking markedsudvikler dog også ved at gå ind på markeder hvor der er mulighed for ..... Køb adgang for at læse mere

Case - Viking

[5]
Bedømmelser
  • 29-04-2013
    tåtalez rimelig iorden opgave der alligevel, nærmest temmelig brugbar og sårn noget der
  • 30-10-2015
    Givet af HHX-elev på 2. år
    Kunne slet ikke bruge noget som helst af det der var skrevet i opgven..
  • 08-10-2012
    Udmærket opgave, men der mangler en del forklaringer
  • 11-04-2011
    Udmærket opgave. Der er nogle besvarelser som er lidt tynde.