Bremseopgave for mekaniker H1
- EUD (og HG)
- Andet
- 7
- 13
- 3859
Rapport: Bremseopgave for mekaniker H1
Opgave om bremser på H1 for mekanikere efter det nye system med 8 hovedforløb.
Indledning
I denne opgave vil jeg beskrive komponenterne i det hydrauliske bremsesystem som vi kender fra almindelige personbiler, hvad sker der når du aktivere pedalen og hvad er de typiske fejl og mangler ved systemet. Derudover vil jeg udmåle og udregne bremsekraften på en bil jeg fik tildelt af min lære.
Lærers kommentar
Læren syntes den kunne skæres lidt ned og tingene kunne skrive lidt om, men ellers en udmærket opgave.
Indhold
Indledning 2
Hydraulisk bremsesystem. 2
Bremsens funktion. 2
Typiske fejl 3
Håndbremsen 3
Typiske fejl 3
Hovedcylinderen 3
Skivebremsen 5
Bremsekalibere 5
Typiske fejl 6
Tromlebremsen 6
Typiske fejl 7
Bremseklodserne 7
Typiske fejl 7
Bremsevæske. 7
Typiske fejl 8
I værkstedet 8
Udregninger 11
Konklusion 12
Litteraturliste 12
Uddrag
Hydraulisk bremsesystem.
I dag er det mest anvendte bremsesystem konstrueret med skivebremsere til forhjulene og tromlebremsere til baghjulene. Det har man lavet fordi forbremserne skal bremse mere end bagbremserne, for ved en nedbremsning vil en stor del af bilens vægt blive overført til bilens forende, og derfor er der mest friktion mellem forhjul og vejen, og noget mindre friktion mellem baghjulene og vejen, hvis bremsekraften mellem forhjul og baghjul ikke var reguleret så ville bagbremserne blokere ved en nedbremsning og derved mister man herredømmet over køretøjet og der vil opstå farlige situationer. På nogle biler er der også påsat en belastningsventil eller ALB ventil (Automatisk Lastafhængig Begrænser) som det i fagsprog bliver kaldt, som regulere bremsefordelingen ved let eller hård belastning. Dette er nødvendigt hvis man f.eks. kører med trailer, campingvogn, båd eller lign. Den sørger for at regulere bremsefordelingen på bagbremsen så den bremser mere når den er belastet end ubelastet, det kan gøres fordi der med stor vægtpåvirkning skal mere til for at hjulene blokere.
Bremsens funktion.
Når man træder ned på bremsepedalen bliver stemplet i hovedcylinderen presset fremad og danner et kraftigt overtryk i hovedcylinderen, det tryk man presser ned på pedalen bliver forstærket af en vacumforstærker, vacumforstærkeren bliver aktiveret af det sug som opstår i indsugningsmanifolden når motoren kører. Men den mekaniske kraft fra bremsepedalen bliver omsat til hydraulisk kraft inde i hovedcylinderen som er fyldt med bremsevæske. Det overtryk som opstår når stemplet i hovedcylinderen bliver presset fremad bliver forplantet igennem bremserørerne og ud til bremsekaliberen foran og hjulcylinderen ved bagbremserne, ved ... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind