SOP om Branding og Neuromarketing i Afsætning A og Psykologi B
SOP om Branding og Neuromarketing i Afsætning A og Psykologi B
SOP som undersøger Branding og Neuromarketing, og sammenhængen imellem disse to i Afsætning A og Psykologi.
I opgaven gives der først en kort baggrundsbeskrivelse for hvorfor man i dag ser marketingrelateret hjerneforskning og hvorfor begrebet neuromarketing er opstået, hvilket tjener til en bedre forståelse af udgangspunktet for analysen af den marketingrelaterede hjerneforskning der følger.
Fra denne analyse uddrages de væsentligste tendenser og sættes i forhold til branding. Derefter følger en definering og konceptualisering af begrebet branding i et samtidshistorisk og forbrugerkulturelt perspektiv.
Endeligt vurderes det hvorledes branding vil udvikle sig i fremtiden, i forhold til den marketingrelaterede hjerneforskning.
Studienets kommentar
Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.
Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.
Indhold
Indledning
Analyse af marketing relateret hjerneforskning
- Det irrationelle menneske
- Marketing møder hjerneforskning
* Om følelser
* Om hukommelse og Cola vs. Pepsi
* Om hjerneprocesser der forudsiger køb
* Om hjernens spejle
* Om sanser i samspil
* Om belønninger
- For at gøre en lang historie kort
* Hvorfor er dette interessant i et brandingperspektiv?
Definition af branding som begreb
- Fra hvad den har til hvad den gør
- Branding. anno 2010
* En foreløbig definition
* Den gode fortælling
* Individualisering
* Fra consumer til prosumer
* En endelig definition
Branding i fremtiden
Konklusion
Litteraturliste
Bilag 1 – Kort om fMRI-scanneren
Bilag 2 – Kort om EEG-teknikken
Uddrag
"Over de seneste 20 år er brandingeksperter, markedsførere og kommunikationsrådgivere i stigende grad begyndt at interessere sig for neurovidenskab.
Rygterne, meningerne, holdningerne, påstandene, svirrer blandt fagfolk og forbrugere om denne nye lidt atypiske krydsning af interesser. En krydsning der har givet navn til et nyt fagområde, nemlig neuromarketing.
Med teknikker fra neurovidenskaben kan virksomhederne kigge ind i ”den sorte boks”, din og min forbrugerhjerne, og aflæse hvorfor et brand bare er federe end det andet.
Men skal hjerneforskning og marketing i lykkelig forening, kun ses som et nyt reklametrick der kan lokke forbrugerne i (mere) hovedløst forbrug? Hvordan vil den hjerneforskning der eksisterer i dag, påvirke fremtidens branding?
Disse spørgsmål vil blive diskuteret i følgende opgave, hvor en redegørelse og analyse af marketingrelateret hjerneforskning og en definering af branding i et samtidshistorisk perspektiv tjener til forståelsen af hvad branding egentlig er for en størrelse, og hvorfor hjerneforskning er blevet interessant i et brandingperspektiv"... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind