SRP om Branding og Neuromarketing i Afsætning A og Psykologi B

  • HHX 3. år
  • SRP (Psykologi B, Afsætning A)
  • 12
  • 26
  • 7309
  • PDF

SRP om Branding og Neuromarketing i Afsætning A og Psykologi B

SRP som undersøger Branding og Neuromarketing, og sammenhængen imellem disse to i Afsætning A og Psykologi.

I opgaven gives der først en kort baggrundsbeskrivelse for hvorfor man i dag ser marketingrelateret hjerneforskning og hvorfor begrebet neuromarketing er opstået, hvilket tjener til en bedre forståelse af udgangspunktet for analysen af den marketingrelaterede hjerneforskning der følger.

Fra denne analyse uddrages de væsentligste tendenser og sættes i forhold til branding. Derefter følger en definering og konceptualisering af begrebet branding i et samtidshistorisk og forbrugerkulturelt perspektiv.

Endeligt vurderes det hvorledes branding vil udvikle sig i fremtiden, i forhold til den marketingrelaterede hjerneforskning.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

Indledning
Analyse af marketing relateret hjerneforskning
- Det irrationelle menneske
- Marketing møder hjerneforskning
* Om følelser
* Om hukommelse og Cola vs. Pepsi
* Om hjerneprocesser der forudsiger køb
* Om hjernens spejle
* Om sanser i samspil
* Om belønninger
- For at gøre en lang historie kort
* Hvorfor er dette interessant i et brandingperspektiv?
Definition af branding som begreb
- Fra hvad den har til hvad den gør
- Branding. anno 2010
* En foreløbig definition
* Den gode fortælling
* Individualisering
* Fra consumer til prosumer
* En endelig definition
Branding i fremtiden
Konklusion
Litteraturliste
Bilag 1 – Kort om fMRI-scanneren
Bilag 2 – Kort om EEG-teknikken

Uddrag

"Over de seneste 20 år er brandingeksperter, markedsførere og kommunikationsrådgivere i stigende grad begyndt at interessere sig for neurovidenskab.

Rygterne, meningerne, holdningerne, påstandene, svirrer blandt fagfolk og forbrugere om denne nye lidt atypiske krydsning af interesser. En krydsning der har givet navn til et nyt fagområde, nemlig neuromarketing.

Med teknikker fra neurovidenskaben kan virksomhederne kigge ind i ”den sorte boks”, din og min forbrugerhjerne, og aflæse hvorfor et brand bare er federe end det andet.

Men skal hjerneforskning og marketing i lykkelig forening, kun ses som et nyt reklametrick der kan lokke forbrugerne i (mere) hovedløst forbrug? Hvordan vil den hjerneforskning der eksisterer i dag, påvirke fremtidens branding?

Disse spørgsmål vil blive diskuteret i følgende opgave, hvor en redegørelse og analyse af marketingrelateret hjerneforskning og en definering af branding i et samtidshistorisk perspektiv tjener til forståelsen af hvad branding egentlig er for en størrelse, og hvorfor hjerneforskning er blevet interessant i et brandingperspektiv"... Køb adgang for at læse mere

SRP om Branding og Neuromarketing i Afsætning A og Psykologi B

[7]
Bedømmelser
  • 19-11-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    God, men meget teknisk. Men man får et godt indblik og en god start.
  • 11-12-2011
    god og omfattende opgave...
  • 11-03-2015
    Givet af HHX-elev på 3. år
    God opgave, der gav rigtig god inspiration
  • 22-02-2014
    Mest fokus på det psykologiske aspekt frem for det afsætningsrelaterede samt en del grammatiske fejl i teksten. Derudover er indholdet og litteraturlisten ganske udmærket! En fin opgave til inspiration (i hvert fald hvis psykologi er hovedfaget).

Materialer relateret til SRP om Branding og Neuromarketing i Afsætning A og Psykologi B.