Brancheanalyse af rejsebranchen

  • HHX 1. år
  • Erhvervsøkonomi
  • 7
  • 16
  • 3516
  • Word2007

Brancheanalyse af rejsebranchen

En komplet brancheanalyse af rejsebranchen og Travel Sense.

Indhold

Hvad karakteriserer den danske rejsebranche? 3
Facts 3
Rekordårene 2006 og 2007 3
Umuligt at fortsætte rekordår i 2008 3
Omverdensanalyse på branchen niveau 4
Hvad karakteriserer Travel Sense 5
Organisation 6
Økonomi 6
Værdikædeanalyse 6
Funktioner 7
Interessegrupper 7
More Sense A/S 8
SWOT analyse af Travel Sense 9
SWOT analyse 9
Konklusion 10
Skema For Swotanalyse 11
Travel Senses målgruppe og forbruger adfærd 12
målgruppe 12
Forbrugeradfærd 12
Travel Sense A/S konkurrencesituation 15
Virksomhedens konkurrencestrategi 16
Konklusion af Brancheanalysen 17

Uddrag

Hvad karakteriserer den danske rejsebranche?
Facts
Branchen har i Danmark 152 rejsebureauer, der er medlem af rejsegarantifonden.
• Mere end 4000 ansatte, som i 2007 tjente mere end 100.000 kr. pr. medarbejder i gennemsnit
• De forskellige linjer indenfor rejsebureau:
 Charterrejser
 Bus og erhvervsrejsebureauer
 Kør-selv-arrangører
 Grossister
• Internettet bliver i stigende grad brugt og kundekontakten forsvinder langsomt.
• 2007 blev et rekordår for den danske rejsebranche, med et overskud som aldrig før.
• De kvindelige chefer, får større overskud og styrer bedre et rejsebureau end de mandlige.

Rekordårene 2006 og 2007

I 2006 og 2007 satte rejsebranchen rekord for omsætningen med en stigning på 9 % i 2006 og 5,7 % fra 2006 til 2007
I 2007 omsatte rejsebureaubranchen for 22,6 milliarder kr. og fik et samlet overskud efter skat på 406 millioner kr. hvilket er den højeste nogensinde.
Væksten ses over hele linjen, fra charter-, bus og erhvervsrejsebureauer til kør-selv-arrangører og grossister. Der er især blevet solgt oversøiske pakkerejser; f.eks. safari og jordomrejser, der er steget med næste 20 procent gennem 2007.
Vinter rejseaktiviteten steg også voldsomt og folk købte rejser til vinteren, som aldrig før.
Umuligt at fortsætte rekordår i 2008

Selvom rejsebranchen har haft 2 fantastiske år, vil det ikke fortsætte sådan. Mange analytikere spår om nogle hårde år forude. Det får den muligvis af flere grunde, men usikkerhed omkring boligpriser, renteniveauer og de fortsat stigende oliepriserne er nogle af de helt store.
De stigende oliepriser gør at prisen på rejserne stiger og bureauerne må droppe mange rejsemål, da efterspørgslen ikke er den sammen, som før.
Hvilket har betydet at folk begynder at holde pengene tættere til kroppen, i stedet for at bruge dem på ...

---

Travel Sense A/S konkurrencesituation

En af Travel Sense A/S konkurrenter er Ticket2, som er en Svenskejet virksomhed.
Ticket2 er Nordeuropas førende online marked for handel med billetter til forskellige arrangementer. De sælger billetter til koncerter, musicals og sportsbegivenheder.
Det bemærkelsesværdige ved Ticket2 er at man ikke kun kan købe billetter gennem dem, man kan også sælge billetter til forskellige arrangementer gennem dem. Det kaldes det sekundære marked. Ticket2's mål er, at gøre denne handel så sikker og enkel som overhovedet mulig for både sælgere og købere.

Skydeskivemodellen
Denne model viser hvilke konkurrenter Travel Sense har, og hvor tætte de er på virksomheden. Det er ligesom bueskydning, hvor det er sværest at ramme midten, lidt lettere at ramme anden kreds fra midten ... Køb adgang for at læse mere

Brancheanalyse af rejsebranchen

[6]
Bedømmelser
  • 20-03-2010
    Hmmmm.... Det kunne sagtens gøres bedre - især konklusionen.. Lidt amatør agtigt!!
  • 17-02-2010
    den er rigtig god!!! god inspiration til at starte på min opgave.
  • 06-03-2017
    very...........good thank you alot
  • 10-12-2014
    Givet af HHX-elev på 2. år
    Super god opgave! Lige hvad jeg manglede til inspiration