Boghandlerbranchen
- HHX 3. år
- Afsætning A
- 10
- 6
- 3515
Brancheanalyse: Boghandlerbranchen
Følgende spørgsmål besvares:
1. Udarbejd er analyse af markedet for bøger og vurder, hvordan marketingmixet ser ud i dag for branchen.
2. Lav på baggrund af svaret i spørgsmål 1 en markedsanalyse, der afdækker forbrugernes købsadfærd på markedet.
3. Diskutere den traditionelle boghandlers fremtidige strategiske muligheder
Lærers kommentar
god opgave, du bruger fagets metoder og begreber godt
Uddrag
Boghandlerbranchen i Danmark kæmper lige nu en hård kamp for at overleve. Mange butikker har været nødt til at lukke, på grund af faldende omsætning. Mange mener, at den faldende omsætning hovedsagligt skyldes supermarkederne. Dagligvarer butikkerne har ofte et fladt sortiment med bestseller og det var hovedsagelig denne gruppe boghandlerne tjent på tidligere. For at kunne overleve har boghandlerne udvidet deres sortiment med blandt andet kontor artikler, foto artikler, telefoner og bøger osv. I min analyse omkring boghandlerbranchen i Danmark har jeg valgt at lægge vægt på Boghandleren Arnold Busck.
Arnold Busck er en forretning som blev grundlagt tilbage i 1896, som en kombineret bog, papir, kunst- og musik handel. Kæden har i alt 34 butikker og en webbutik. Direktøren i virksomheden i dag er Helle Busck Fensvig og er den 4. genration efter stifteren.
1. Udarbejd er analyse af markedet for bøger og vurder, hvordan marketingmixet ser ud i dag for branchen.
For at kunne uarbejde en analyse af markedet for Arnold Busck er man nødt til at kigge på virksomhedens parametermix, hvor man går ind og undersøger følgende:
Konkurrencestrategi: Virksomheden er en af de førende boghandlere i Danmark. Dette kan blandt andet ses differentieringen – Arnold Busck har en stor andel af markedet, men de har også samtidig en række unikke produkter, som så adskiller sig fra konkurrenterne. Derudover udbyder de også en rigtig god ”ser ... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind