Dracula af Francis Ford Coppola | Filmanalyse

Dracula af Francis Ford Coppola | Filmanalyse

Her finder du en SSO, der indeholder en filmanalyse af Francis Ford Coppolas "Dracula".

Opgaven indeholder en grundig analyse af filmen, der inkluderer en shot-to-shot analyse og en analyse af filmens brug af symbolik. Til sidst indeholder opgaven også en perspektivering til filmen Dracula 2000.

Indhold

1.0 Indledning 2
2.0 Biografi af Francis Ford Coppola 2
3.0 Analyse 3
3.1 Analyse af filmens brug af symbolik 3
3.2 Shot-to-shot analyse af anslaget fra Bram Stoker's Dracula 5
3.3 Delkonklusion 11
4.0 Perspektivering 12
4.1 Dracula 2000 12
4.2 Delkonklusion 14
5.0 Konklusion 14
6.0 Noter 15
7.0 Litteraturliste 16

Uddrag

1.0 Indledning

I denne opgave vil jeg give en kort biografi af Francis Ford Copolla, hvilket omfatter, hvad manden yderligere har præsteret foruden filmatiseringen af Bram Stoker's Dracula. Denne filmatisering vil jeg foretage en analyse af, med særligt henblik på at undersøge og gøre rede for filmens brug af symbolik. Jeg vil yderligere i min opgave foretage en shot-to-shot analyse af anslaget, som omhandler Dracula's baggrund for, hvorledes han blev til. Til sidst vil jeg perspektivere Wes Craven's version, Dracula 2000

2.0 Biografi af Francis Ford Coppola

Francis Ford Coppola er 1.83 meter høj og 67 år gammel og af Italiensk afstamning. Han er gift med Eleanor Coppola og fader til 4. Han blev født den 7 april, 1939 i Detroit, Michigan, USA, men voksede op i en af New Yorks forstæder, hvor han boede med sin Italiensk-amerikanske familie. Hans far, Carmine Coppola, var komponist og hans mor tidligere skuespiller. Som barn var Coppola meget syg af polio, hvilket gjorde at han havde tid til at praktisere dukketeater og hjemmevideoer.
...

3.0 Analyse

3.1 Analyse af filmens brug af symbolik

Symbolik stammer fra det græske ord, symbolon, som betyder tegn. I Bram Stoker's Dracula filmatisering er symboler hovedsageligt benyttet som noget konkret men med abstrakte betydninger. Symbolerne i Dracula betyder mere end, hvad tegnet i sig selv gør. I Dracula benyttes f.eks. kors, lys og den tyrkiske halvmåne, som alle er symboler inden for emnet religion og som derfor er meget traditionelle. Korset i Dracula benyttes i form af det gode, retmæssige og rigtige, vejen til himlen, fred og harmoni. Korset er derfor på næsten alle tidspunkter i filmen inddæmmet i en form for lys, idet vi ligeledes forbinder lyset med det gode, hvor imod f.eks. den tyrkiske halvmåne fra anslaget altid er i skygge eller mørke, idet der forbindes med det onde på det tidspunkt, hvilket dominerer anslaget meget.
Yderligere er der i Dracula også Allegori, hvilket vil sige, at der er dyrefabler og legender med i form af f.eks. dragesymbolet for dracul-ordenen.
...

4.0 Perspektivering

4.1 Dracula 2000

Dracula 2000 begynder i London i år 2000, hvor Abraham Van Helsing har bosat sig og vogter over sin tilfangetagende ærkefjende, grev Dracula, som er låst inde i et gravkammer under sin bolig, hvor han har svoret at holde ham i fangenskab indtil den dag, hvor han har fundet hemmeligheden til, hvordan man engang for alle dræber Dracula. Dette kæver mere tid end hvad simple menneske år tillader, hvilket resulterer i, at han i de sidste årtier har måttet anbringe igler på den udødelige Dracula for at kunne videreføre Draculas blod til sig selv ved hjælp af kanyler for at forlænge sit liv så meget, som det nu er nødvendig. Dette har så resulteret i at noget af Draculas blod flyder i Abraham Van Helsing's årer, og som årerne går, har Abraham Van Helsing fået en datter, som er bosat i U.S.A. og som derfor er af afstamning af Dracula, den eneste udover Dracula, som er født med samme udødelige blod som ham. Men gravkammeret under A. Van Helsing's bolig, hvori Dracula's kiste og fangenskab befinder sig, bliver røvet af en flok professionelle tyve, som i uvidenhed om, at det skulle være et gravkammer men mere i tro om, at det skulle være opbevaringssted for store værdier. I skuffelse over ikke at finde andet end knogler og en grevens kiste, tager de kisten med i troen om, at værdierne befinder sig inde i den. Nu er Dracula fri, og han vil have, hvad der retmæssigt tilkommer ham, nemlig sit barn, hvori hans blod flyder.
... Køb adgang for at læse mere

Dracula af Francis Ford Coppola | Filmanalyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.