Kredsløbets opbygning og funktion

  • STX 3.g
  • Idræt C
  • 10
  • 3
  • 1051
  • PDF

Rapport: Kredsløbets opbygning og funktion

Besvarelse af spørgsmål om hjertet, iltoptagelse, respirationssystemet mm.

Opgaveformulering

1. Hvordan hænger respirationssystemet og kredsløbet sammen? Forklar indåndingsluftens vej til mitokondrierne.

2. Forklar kort hvordan hjertet er opbygget

3. Forklar en hjertecyklus dvs. fra blodet ankommer i højre forkammer til det pumpes ud af venstre hjertekammer.

4. Hvordan trænes hjertet effektivt og hvilket parameter øges mest?

5. Hvorfor er iltoptagelseshastighed et godt mål for kondition?

6. En person med opsigtsvækkende teknik står på langrendsski på en golfbane i lokalområdet. Han har en minutvolumen på 10L/min og en puls på 120 slag/min. Hvor stor er hans slagvolumen? Giv kort nogen bud på fortræning til et længerevarende langrendsløb.

Uddrag

1. Hvordan hænger respirationssystemet og kredsløbet sammen? Forklar indåndingsluftens vej til mitokondrierne.
Kroppens respirationssystem består af næse – og mundhule, luftrør og to lunger. Luftrøret deler sig i små forgreninger, kaldet bronkier, for at forbinde begge lunger. Bronkierne forgrener sig til sekundære og tertiære bronkier for til sidst at blive bronkioler og fortsætte ud i alveolegange og slutte i lungernes mindste dele, der hedder alveolesække. Selve udvekslingen af O2 og CO2 sker i respirationsvejens dybeste afsnit som er de respiratoriske bronkioler, alveolegangene og alveolesækkene. Her ligger alveolerne helt i kontakt med lungekapillærerne.
O2-molekylerne passerer lungevævets membran og bliver fysisk opløst i blodets plasma, fordi ilttrykket i lungerne er ca. 100 mmHg og det er noget højere end ilttrykket i blodet, da det kun er ca. 40 mmHg. Kun en lille mængde af den O2 vi indånder, kommer faktisk i blodet. Den luft vi indånder, består ca. af 21 % O2 og når vi udånder igen, består det stadig af ca. 15-17 % O2... Køb adgang for at læse mere

Kredsløbets opbygning og funktion

[4]
Bedømmelser
  • 08-06-2010
    Mehet god opgave. godt beskrevet.
  • 08-06-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    Super fornuftig besvarelse!
  • 07-01-2015
    meget fint....... :-)
  • 11-06-2012
    Givet af HF-elev på 1. år
    Lige hvad jeg manglede . !