Humor

Humor er et virkemiddel, vi ser i mange medier og tekster, hvor det typisk bruges til at skabe en let stemning og god kontakt til modtageren. 

Hvad er humor?

Humor opstår, fordi vi får revet huller i vores normale verdensopfattelse. Vi skal altså læse, se eller høre noget, som ikke er i tråd med vores forventninger. Forestil dig fx, at din dansklærer møder ind til time iført et gigantisk bamsekostume. Måske en skræmmende tanke. Men pointen er, at det vil rive hul i den måde, du normalt opfatter verden. Den overraskelse udløser tit latter.

Tre typer af humor

Vi kan skelne mellem tre typer af humor. Den første type bygger på overlegenhed. Den ser du i mange tv-reklamer, hvor vi griner af folk, der er dumme eller klodsede. Vi griner, fordi vi er glade for, at det ikke er os. Den pinlige tv-serie (med tilhørende spillefilm) Klovn spiller på det.

Den anden type bygger på forløsning. Her kan humoren være en måde, hvor vi kan tale om ting, som normalt er tabuiserede. Det kan være død, religion, sex eller kroppens tabubelagte sider. Klovn har også elementer af denne type.

Den tredje type bygger på ren uoverensstemmelse. Vi fik et klart eksempel på dette, da statsminister Mette Frederiksen brød sammen af grin under en seriøs redegørelse på Folketingets talerstol. Uoverensstemmelsen bestod i, at emnet for redegørelsen var noget så bizart som statens køb af fire cirkuselefanter og kamelen Ali; det afviger en del fra den typiske politiske redegørelse i Folketinget. Der var altså en uoverensstemmelse mellem den konkrete situation og normen, og derfor blev situationen morsom.

Humor i tekster kan skabes på mange måder i sproget. Lige fra et forkert anbragt komma i sætningen ”Vi spiser kager der smager som mormor, og mor lavede dem”, over ordspil som ”Det er kanon, Jon” til fremstillinger af situationer og handlinger, som virker dumme eller underlige.

Eksempler på humor i sagprosa

Humoristiske sagprosatekster ses oftere, end du måske tror. Især er humor et udbredt virkemiddel i debatterende tekster som fx læserbreve, debatindlæg og politiske taler. Men det ses også tit i sælgende tekster som fx reklamer eller kampagner.

I debatindlægget ”Det popkulturelle ekkokammer” mener skribenten Nikola Nedeljkovic Gøttsche, at den kulturelle dannelse er vigtig for det enkelte menneske. Han understreger ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind