Beboppen og 1940'erns USA

  • STX 3.g
  • Musik A
  • 10
  • 29
  • 7304
  • PDF

Beboppen og 1940'erns USA

Indeholder en bekskrivelse af Beboppen samt den historiemæssige udvikling i 1940'erne i USA i forhold til de sorte og hvide. Derudover er følgende numre analyseret i opgaven:
"Yardbird suite" af Charlie Parker og en analyse af "Harlem Airshaft" af Duke Ellington som kontrast til beboppen, samt en stilmæssig sammenligning af de to numre.

Indledning"
Bebop opstod i begyndelse af 1940'erne som en stilmæssig udvidelse af jazzen. Beboppen var de sortes musik og den blev spillet af de sorte. Den historiemæssige baggrund for Beboppens opståen er dog ofte diskuteret da samtiden kræver at man må tage krigen og undertrykkelsen af de sorte samt andre hændelser, i perspektiv når man opstiller faktorene for Beboppens tilblivelse. Denne opgave bearbejder Beboppen som en del af de sortes opråb for lige rettigheder, og ser på Beboppen som en musikgenre uden relationer til USA's samtid. På baggrund af analyser af Bebopsaxofonisten Charlie Parkers ”Yardbird Suite” og bigband/ swing nummeret ”Harlem Airshaft” af Pianisten Duke Ellington udarbejdes en stilmæssig sammenligning af de to numre for på den måde at opstille karakteristika for Bebopstilen.


Indledning
Fra ophævelsenaf slaveriet frem til 1940
Udviklingen i 1940'erne - lige rettigheder til sorte og hvide
Phillip Randolph - March on Washington
Artikel - Philip Randolph: “Call to Negro America to March on Washington," Black Worker
Race uroligheder i Harlem og Detroit
Efter Krigens afslutning
Bebop
Bebop set i en historisk sammenhæng
Analyse af "Yardbird Suite" - Charlie Parker
Harmonik
Melodik
Solo (Charlie Parker)
Analyse af "Harlem Air shaft" - Duke Ellington
Harmonik
Melodik
Instrumentation
Soloer
Stilmæssig sammenligning af "Yardbird Suite" og "Harlem Air shaft"
Konklusion
Litteraturliste

Beboppen og 1940'erns USA

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.