B&O international markedsføring - Afsætning A

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 55
  • 11245
  • PDF

Virksomhedsanalyse: B&O international markedsføring - Afsætning A

Dette er en meget omfattende og dybdegående analyse af B&O og deres muligheder for international markedsføring og distribution.

Denne opgave er delopgave 2 og dermed den sidste der afleveres før afsætningseksamen og som indgår i første del af den mundtlige eksamen.

Problemformulering
Vi vil i denne opgave komme ind på følgende: Konkurrenceforhold, Kinas grundlæggende forhold, samt specifikke produkt- og markedsforhold. Landets kulturelle forhold, foretage en segmentering og en effektivisering af B&O's markedsføring.

Formålet med udarbejdelsen af denne opgave vil være at give virksomheden Bang & Olufsen en række konstruktive informationer omkring det kinesiske marked. Virksomheden skal udfra denne rapport kunne danne sig et billede af fremtidige eksportmuligheder til pågældende marked

Opgaven er skrevet i 2012.

Indhold

Analyse 2
Indledning 2
Problemformulering 2
Virksomhedsbeskrivelse 2
Fremtidige planer 3
Værdikædeanalyse 3
Omverdens modellen 4
Afhængige omverden 4
Uafhængige omverden 5
SWOT analyse - Udarbejdet over indgangen på det kinesiske marked 7
Markedsudvælgelse 8
Trin 1 – Generelle forhold 8
Trin 1 – Generelle forhold 8
Trin 2 –Specifikke produkt og markedsforhold 10
Trin 2 –Specifikke produkt og markedsforhold 10
Trin 3 – Udvælgelse 12
B&O's eksportberedskab 12
Vurdering af virksomhedens eksportberedskab (de interne 4 P'er) 12
Kundeanalyse 14
S-O-R modellen 15
Forbrugerens baggrund 16
Købsadfærd 19
Konkurrence 19
Skydeskivemodellen 19
Ansoff Vækstmatrix 20
Eksportmotivers eksportengagement – Interne og Proaktive 20
Eksportmotivers eksportengagement – Interne og Reaktive. 21
Eksportmotivers eksportengagement – Eksterne og Proaktive. 22
Eksportmotivers eksportengagement – Eksterne og Reaktive. 23
Porter Robinsons 5 Forces 23
Distribution 26
Eksportkompetencer 26
Distributionsform: Direkte Eksport 28
Vurdering 29
Trin 4 – Få eller mange markeder 29
Trin 5 – Parametermix og markedsføringsplan 30
Segmentering 31
Differentiering 34
Positionering 35
Parametermix 37
Product 37
Place 38
Price 41
Promotion 41
Konklusion 42
Bilag 44
Værdikæden 44
Omverdensmodellen 45
Tragtmetoden 46
S-O-R modellen 47
Maslows Behovspyramide 48
Skydeskivemodellen 49
Ansoff Vækstmatrix Modellen 50
Porters 5 forces 51
Markedsandele 52
Selektiv distribution 53
Product 54

Uddrag

Indledning
Bang & Olufsen har efter en mangeårig succes på det hjemlige marked, påbegyndt en rejse videre ud på det internationale marked. Bang & Olufsen er udbredt i det meste af verden har til dels haft svært ved at etablere sig som mærke på de helt store markeder.

Bang & Olufsen har i sit forsøg på at etablere sig som eksportvirksomhed på det kinesiske marked, uden videre succes, kontaktet fire konsulenter til opgaven. Vi har fået stillet til opgave at rådgive Bang & Olufsen mht. etableringen på det kinesiske marked.

Virksomhedsbeskrivelse
Virksomheden Bang & Olufsen blev i året 1925 stiftet af Peter Bang og Svend Olufsen i byen Struer. Med en Aktiekapital på 10.000 kr. Opstartede virksomheden produktionen af batterieliminatorer og ladere til batteridrevne radioapparater. Virksomheden tog senere initiativ til at fremstille mikrofoner og højtalere, hvoraf sidstnævnte i dag også spiller ind som en stor del af virksomhedens produktion og sortiment.
Bang & Olufsen har i dag stadig hovedsæde i Struer, hvor det meste af virksomhedens produktion også foregår, samt udviklingsafdelingen og administrationen også ligger placeret. Ydermere har virksomheden udvidet med en ny produktionsfabrik med beliggenhed i Tjekkiet. I Danmark har B&O en kendskabsgrad der overskrider 90% af befolkningen og det hjemlige marked er også stadigvæk virksomhedens største marked, efterfulgt af Tyskland som det næststørste og Storbritannien som tredjestørste. B&O planlægger skabe en ny målgruppe ved at udbyde audioprodukter til unge forbrugere.

Fremtidige planer
Bang & Olufsen er udbredt i det meste af verden, hvoraf virksomheden især har haft held på det Europæiske marked og i dag stammer ca. 82% af virksomhedens omsætningen fra dens eksport.
B&O forsøger i dag at indtræde på det Kinesiske marked med succes. Dette marked har i mellemtiden vist sig som en noget større udfordring end ventet for B&O, der især kæmper med den svære situation på det kinesiske marked. Kina og de nærliggende er økonomisk... Køb adgang for at læse mere

B&O international markedsføring - Afsætning A

[6]
Bedømmelser
  • 22-05-2015
    Givet af EUX-elev på Grundforløb
    God opgave. Den var super god til inspiration. Men måske I lige skulle læse den igennem for stavefejl næste gang i afleverer en stor opgave ;)
  • 10-12-2015
    mangler kilder og troede den gik lidt mere i dybden
  • 02-10-2017
    den er bare skide god denne her
  • 03-02-2015
    Givet af HHX-elev på 1. år
    ......................................