SOP om Sweatshops i Indien i Samfundsfag B og Engelsk A

  • HHX 3. år
  • SRP (Samfundsfag B, Engelsk A, SOP)
  • 10
  • 22
  • 8018
  • PDF

SOP om Sweatshops i Indien i Samfundsfag B og Engelsk A

SOP projekt om Sweatshops i Indien, og opgaven er skrevet i fagene Samfundsfag B og Engelsk A.

Opgaven tager udgangspunkt i børnearbejde i Indien, hvordan det foregår, og hvordan vi kan slippe af med det, samt hvad den vestlige verden kan gøre for at ændre på forholdene hos børnearbejdere.

Opgaveformulering

Jeg vil i min opgave om sweatshops i Asien, redegøre for børnearbejde i Indien, herunder komme ind på problematikken omkring Sweatshops.

Derefter vil jeg med inddragelse af engelsk faget, analysere årsagerne og konsekvenserne af børnearbejde i Inden og her vil jeg inddrage teorier om handel samt Indiens økonomiske udvikling.
Dernæst vil jeg diskutere og vurdere med udgangspunkt i analysen hvordan problemerne kan løses, og hvordan vi i den vestlige verden kan gøre en forskel.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Børnearbejde i Indien 2
Regler for børnearbejde 4
Problematikken omkring Sweatshops 6
Konsekvenser ved børnearbejde 6
Psykiske konsekvenser 7
Fysiske konsekvenser 8
Årsager til børnearbejde 9
De værste former for børnearbejde 9
Afskaffelse af børnearbejde 10
Skolegangen er afgørende 10
Traditioner og kultur 11
Indien økonomiske udvikling 11
Komparative fordele 13
Hvordan afskaffes børnearbejde 14
Kort varig hjælp 15
Bekæmpelse af fattigdom 15
Uddannelse er vejen frem 16
Psykiske og fysiske skader – men ingen hjælp 17
Hvad kan den rige verden gøre? 17
Hjælpen er på vej 18
Politisk korrekt forbruger 18
Hjælper det at boykotte? 19
Konklusion: 20
Litteraturliste: 21
Bøger: 21
Internet sider: 21
Bilag 22

Uddrag

"Sweatshops i Asien:

Indledning:
På verdensplan arbejder over 250 millioner børn, de spilder deres barndom og sætter deres fremtid på spil, de udsætter deres liv for fare og ødelægger deres heldbred på grund af børnearbejde.

I en meget tidlig alder kommer børnene ud på arbejdsmarked, de arbejder mange timer i alle ugens dage med meget få fri dage. Det er både i miner, på bygningspladser, i fiskeri og i værksteder. Tre ud af fire af dem er udsat for den værste form for børnearbejde, som slaveri, gældarbejde, prostitution og narkosmugling. Andre bliver brugt som børnesoldater, hvor de bliver tvunget ind i hæren.

Børnearbejder skader børns uddannelse, hvilket påvirker negativt både på psykisk og fysisk.
Alle børn i Indien mellem 6 og 14 år har fri skolegang, men mange familier i Indien er så fattige, at de ikke har råd til at sende deres børn i skole. Familierne behøver enten børnenes arbejdskraft i hjemmet, eller at de tjenere penge på arbejdsmarked.

Indiens økonomi er de seneste år steget rigtig meget, men det har kun betydet at de rige er blevet rigere, middelklassen er blevet større, men mange fattige lever stadig i hungersnød."... Køb adgang for at læse mere

SOP om Sweatshops i Indien i Samfundsfag B og Engelsk A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.