AT synopsis om atombomberne over Hiroshima og Nagasaki

  • STX 2.g
  • AT (Historie A, Fysik A)
  • Godkendt
  • 5
  • 1899
  • PDF

AT synopsis om atombomberne over Hiroshima og Nagasaki

AT synopsis i Fysik A og Historie A om atombomberne over Hiroshima og Nagasaki.

Problemformulering:
Hvorfor udviklede USA atombomben, hvordan virkede den, samt hvilke konsekvenser havde nedkastningen af atombomberne over henholdvis Hiroshima og Nagasaki for 2. Verdenskrig?

Problemstillinger:
- Hvorfor udviklede man atombomben, og hvad var Manhattanprojektet?
- Hvordan var Japans historiske udvikling under 2. Verdenskrig?
- Hvorfor smed USA atombomber over Hiroshima og Nagasaki, og hvilke konsekvenser havde det for 2. Verdenskrig?
- Hvordan virkede de to atombomber der blev nedkastet, hvad er fysikken bag?

Indhold

Problemformulering
Problemstillinger
Metoder
Delkonklusioner
Samlet konklusion
Perspektiverende spørgsmål
Perspektivering til studierapport
Kildeliste

Uddrag

Delkonklusioner
ad 1: Rygter om, at Tyskland under 2. Verdenskrig forsøgte at udvikle atombomben for at kunne kaste en sådan over USA, fik den daværende amerikanske præsident Roosevelt til at samle landets og Europas klogeste til at hurtigt at udvikle en atombombe for at komme Tyskland i forkøbet.
Der spillede dog også andre faktorer ind, bl.a. at USA ville vise det daværende kommuniststyrede USSR, at USA havde verdensmagten. Yderligere kæmpede USA samtidig blodige kampe mod Japan ved stillehavsøerne. Man håbede på at kunne redde mange amerikanske menneskeliv ved at få Japan til at kapitulere ved brug af atombomberne.
Manhattan-projektet var kodenavnet på det projekt USA startede i 1942 under ledelse af General Leslie Groves og atomfysikeren Robert Oppenheimer, hvor man ville udvikle kernebomber. Projektet blev delt op i delprojekter, der blev lavet i forskellige dele af USA og holdt hemmelige, så ... Køb adgang for at læse mere

AT synopsis om atombomberne over Hiroshima og Nagasaki

[9]
Bedømmelser
  • 10-05-2012
    SUPER ! KUNNE VIRKELIGE IKKE VÆRE BEDRE
  • 14-06-2013
    Givet af 2.g'er på STX
    en rigtig god opgave!
  • 01-02-2015
    .............................
  • 27-09-2014
    Givet af 3.g'er på STX
    Rigtig god, sååååååååååååååååå hjæleplig