Arla Foods og eksport | Strategisk analyse

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 22
  • 3471
  • PDF

Arla Foods og eksport | Strategisk analyse

1.1. Problemformulering

Vi har valgt at skrive om Arla Foods, fordi vi mener at det kunne være en spændende virksomhed at arbejde med. Først og fremmest fordi den er så stor, nok også større end man egentlig lige går og tror. For det andet, fordi vi også mener vi kan bruge Arla Foods til vores eksamensprojekt – igen fordi det er sådan en stor virksomhed.

Vi vil gennemføre en strategisk analyse af Arla Foods og til at gøre det, vil vi undersøge følgende ting:

• Hvilke eksportmotiver er fremherskende i Arla Foods?
• Hvordan er Arla Foods' eksportberedskab?
• Hvor langt er Arla Foods kommet i internationaliseringsprocessen?
• Analyser Arla Foods' aktuelle situation, ved hjælp af SWOT, Værdikæden og Bosten – Modellen.
• Hvilke muligheder har Arla Foods for at skabe vækst?
• Hvem er Arla Foods største konkurrenter?
• Hvordan er Arla Foods' konkurrenceposition?
• Hvilken generisk strategi bør Arla Foods følge?

Indhold

1. Indledning

1.1. Problemformulering
1.2. Afgrænsning
1.3. Kort Præsentation

2. Aktuelle Situation

2.1. SWOT
2.2. Værdikæde
2.2.1. Upstream
2.2.2. Downstream
2.3. Boston
2.3.1. Produktbeskrivelse

3. Eksportmotiver


4. Eksportberedskab

4.1. Organisatoriske ressourcer
4.2. Kapacitetsmæssige ressourcer
4.3. Finansielle ressourcer

5. Internationaliseringsproces

5.1. UPPASALA – Modellen
5.1.1. Markedsudvikling
5.1.2. Produktudvikling
5.1.3. Markedsoperationsform

6. Muligheder for vækst


7. Største konkurrenter


8. Konkurrenceposition


9. Generisk strategi


10. Konklusion


11. Kildeliste

11.1. Artikler
11.2. Bøger
11.3. Øvrige materiale

Uddrag

1.2. Afgrænsning

Da Arla Foods ikke kun sælger i Danmark og Sverige, men i hele verden, har vi valgt kun at arbejde med det danske marked, da vi mente at opgaven ellers ville blive langt mere tidskrævende, end den tid vi havde til rådighed.

1.3. Kort præsentation af Arla Foods

Arla Foods blev dannet den 17. April 2000, da det svenske mejeriselskab valgte at fusionere med det danske mejeriselskab MD Foods. Arla Foods er i dag det tredje største mejeriselskab i verden. Deres hovedsæde ligger i Viby. Både MD Foods og Arla har begge rødder tilbage til slutningen af 1800-tallet. De to firmaer har samarbejdet siden 1995.

Arla Foods er mest kendt for at producere mælkeprodukter som blandt andet mælk og ost. De seneste par år har de blandt andet udviklet produkter som Arla Mini, Kærgården med 25% fedt, og produktserien Mini Meal.

Arla Foods er repræsenteret i 22 lande og forsøger, gennem et net af salgsselskaber, at skabe en direkte kontakt på de store eksportmarkeder. Uden for EU er Mellemøsten et stort marked. Derefter følger Asien og Amerika.

Arla Foods vil gerne være blandt de mest effektive producenter af mejeriprodukter, og ønsker hele tiden at udvide sin produktgruppe.

Arla Foods' vigtigste kunder er de store detailkæder som f.eks. Bilka og Føtex.

2. Analyser virksomhedens aktuelle situation

2.1. SWOT-analyse
For at undersøge Arla Foods' aktuelle situation, har vi valgt at benytte en SWOT-analyse, da vi mener at denne model giver det bedste indblik i virksomheden.

Figur2.1 SWOT-analyse... Køb adgang for at læse mere

Arla Foods og eksport | Strategisk analyse

[40]
Bedømmelser
  • 12-11-2006
    en udemærket opgave der gør brug af de fleste modeller, men den er dårligt formuleret og hvad de mener er ikke altid klart. Men alt i alt er den en god opgave som sagtens kan bruges til inspiration, især modellerne
  • 20-05-2014
    Der mangler fakta på siden, om hvad opgaven egentlig handler om .! Ellers er det er god opgave, der handler om eksport og internationalisering
  • 28-04-2015
    rigtig god opgave, tak :D
  • 10-12-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Fin opgave, ikke så relevant for mit vedkommene