Are You Ready, Boots?

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HF 2. år
  • Engelsk B
  • 12
  • 12
  • 4171
  • PDF

Novelleanalyse: Are You Ready, Boots?

Få hjælp til din analyse af novellen "Are You Ready, Boots?" (Maggie Alderson) med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig sikkert igennem opgaven fra delprøve 2B i eksamenssættet fra maj 2007 for Engelsk på HF. Vi hjælper dig med de fire afsnit som skal besvares: Et summary af den opgivne tekst, en karakteristik af hovedpersonen, en kommentar på mændenes rolle i novellen, samt en diskussion i et kort essay om hvorvidt det er fair, og hvornår det er fair, at dømme andre folks valg omkring påklædning.

Denne study guide giver en grundig indsamling af de kommentarer, noter, situationer, elementer og bemærkninger, der kan være relevante at have i din egen opgave.

Opgaveformulering

  • 1. Write a summary of Are You Ready, Boots? in about 150 words.
  • 2. Characterize the main character.
  • 3. Comment on the role of the men in the short story.
  • 4. In a short essay (150-200 words) discuss to what extent it is fair to judge other people's choice of clothes.
Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til din opgave om "Are You Ready, Boots?" med det samme.

Indhold

Vores fortolkninger 2
1. Summary (resumé af teksten) 3
2. Characterization (karakteristisk af lulu) 5
3. The role of the men (mændenes rolle ) 8
4. Discussion (diskuter, i hvilken udstrækning, det er fair at dømme andre menneskers tøjvalg) 11

Uddrag

Opgaven ”Are You Ready, Boots?” 1. Summary
(Resumé af teksten)
Det er ikke så let at skrive et summary. Det kan være svært at afgøre, hvil- ke ting, der er de mest vigtige i en tekst. Det kommer an på teksten, hvad man skal være særlig opmærksom på, og der er derfor ikke nogen over- ordnet skabelon til et summary. Dog er det altid vigtigt, at du kommer ind på hvem, hvornår, hvor og hvad. Hvilken rækkefølge, eller hvordan du vil komme ind på disse dele er op til dig, men for at give et overblik og gøre det nemmere at skrive resumeet, har vi opstillet de væsentligste ting i punktform. Det er op til dig at strukturere resuméet ud fra disse punkter.

Udenoms facts
Forfatter: Maggie Alderson
Titel: “Are You Ready, Boots?”
Udgivelsesår: 2005
Indledning: En god måde at indlede afsnittet, hvor du skal give et
summary, kan derfor være: " The short story 'Are You Ready, Boots?' by Susmita Bhattacharya, published in 2005 is about...”.

Selve novellen
Personer (hvem)
Hovedpersonen i novellen er jegfortælleren. Hun bliver kaldt Lulu, hvilket dog mere lyder mere som et kælenavn end som et egentligt navn.
Bipersonerne er:
Lulus ven Spencer
Veninden Betty
Kæresten Charlie

Tid (hvornår)
Nutid
Novellen foregår i nutiden. Hovedpersonen Lulu referer blandt andet til Carrie fra Tv-serien Sex and the City og omtaler sangen ”These boots are made for walkin'” af Nancy Sinatra.

Novellens tid
Novellen er opbygget kronologisk uden flashbacks eller flashforwards.
Tidens omfang
Novellen strækker sig over en længere periode fra Lulu køber sine nye støvler over aftenen, hvor hun møder sin kommende kæreste og frem til, han frier til hende.
...

2. Characterization (karakteristisk af Lulu)
Når du går ind i de karakteriserende afsnit, er det vigtigt, at du (modsat summary-afsnittet), underbygger dine analyser og fortolkninger med cita- ter og eksempler fra teksten. Nedenfor angiver vi, hvad der er de væsent- ligste karaktertræk at komme ind på i forhold til hovedpersonen Lulu. Under hvert punkt uddyber vi karaktertrækkene og underbygger dem med eksempler fra teksten. Det vil ikke være nødvendigt at inddrage alle punkterne eller alle citaterne, men du bør overveje, hvad du selv synes er vigtigt, og hvad der skal medtages i din opgave.

Livsglad
Lulu er en livsglad person, der let lader sig begejstre. Dette er der flere eksempler på.
Glæde over støvlerne
Lulu bliver enormt begejstret for sit fund af støvlerne, der er på tilbud. Hun udtrykker sin glæde på mange måder:
Hun begynder at synge: ”I sang to myself as I zipped the boot up to
my knee” (p. 7, ll. 1-2) og “'These boots were made for strutting,' I
sang to Spencer” (p. 7, l. 21).
Hun refererer til sangen “These boots are made for walkin'”: “'Nancy
Sinatra eat your heart out,' I said to my reflection. ‘These boots were
made for me.' (p. 7, ll. 4-5).
Hun føler sig som en skuespiller i den populære tv-serie Sex and the
City: ”Here I was in New York City, shopping just like Carrie” (p. 7, l. 8).  Hun beundrer sig selv i spejlet og skynder sig hen til sin ven Spencer
for at vise sig frem: “...all I could do after admiring myself in the mirror
was to turn round to my pal Spencer and growl” (p. 7, ll. 10-11).
De får hende til at føle sig som en pige fra en James Bond film: “They
make me feel like a Bond girl, I totally have to have them.” (p. 8, ll. 37- 38).
....

3. The role of the men (Mændenes rolle )
Der er to mænd, med vidt forskellige roller, som du skal tage stilling til under punkt 3.
Charlie
Forelskelse
Lulu bliver meget forelsket i Charlie. Dette er der flere tegn på:
Ser efter ham: Hun bliver ved med at kigge på ham, da han står i
baren: ”It was hysterical but my gaze kept returning to the myste- ry man in the corner. Still there. Still gorgeous. Still alone.” (p. 8, ll. 74-75).
Giver ham kælenavne: Lulu kalder Charlie for ”Mr Cutie Dream Man” (p. 9, ll. 77-78).
Ser ham som perfekt: Hun synes, hun har fundet den perfekte mand: ”I'd found the perfect man” (p. 9, l. 110).
Ser ham som en kærlig mand: Lulu anser Charlie for at være en kærlig og hengiven mand: ”He was truly a loving and affectionate man *...+” (p. 10, ll. 127-128).
Et godt parti
Charlie er på alle måder et godt parti. Han er høflig, kærlig, ser godt ud, har et godt job og en fin bil:
”A goodlooking boyfriend with a really good job in the City. He even had a Porsche” (p. 9, ll. 90-91)
”Even more amazingly, Charlie seemed to understand how it all worked. He was very cuddly, always rang me when he said he would, and after a few weeks of seeing a lot of each other he said the words every single woman most dreams of hearing” (p. 9, ll. 93-95).
...

4. Discussion
(Diskuter, i hvilken udstrækning, det er fair at
dømme andre menneskers tøjvalg)
Det sidste, du bliver bedt om, er, at diskutere i hvilken udstrækning, det er fair at dømme andre menneskers valg af tøj. En diskussionsopgave kan struktureres på mange forskellige måder. Det vigtigste er imidlertid at holde tunge lige i munden og blive ved med at følge den røde tråd, du fra starten har valgt, at du vil følge. Diskussionsafsnittet skal ikke være bun- det direkte op på novellen, du har analyseret, men skal stå som et selv- stændigt afsnit. Alligevel kan du dog godt drage paralleller til teksten. I forhold til dette emne kan du fokusere på flere ting. Vi giver her nogle bud på retninger, din diskussion kan tage og sætter de forskellige diskussions- emner i relation til teksten:
... Køb adgang for at læse mere

Are You Ready, Boots?

[18]
Bedømmelser
  • 20-01-2011
    Givet af 1.g'er på STX
    Rigtig god. Giver inspiration til at komme videre med egen opgave.
  • 14-03-2013
    Givet af HHX-elev på 1. år
    Amazing:)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! keep up the good work.
  • 14-06-2015
    Givet af HFe-elev på 2. år
    super god hjælp! mange tak
  • 13-05-2014
    111111111111111111111111111111111111