Analyse af tv-reklamerne fra Tryg og Codan - Opgavehjælp

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 19
  • 5682
  • PDF

Reklameanalyse: Analyse af tv-reklamerne fra Tryg og Codan - Opgavehjælp

Få hjælp til at analysere og fortolke med Studienets opgavehjælp.

Opgavehjælpen til "Analyse af tv-reklamer fra Tryg og Codan" hjælper dig sikkert og helskindet igennem Opgave 2 fra eksamenssættet 2009 maj i Dansk, hvor opgaveformuleringen lyder:

"Foretag en analyse af tv-reklamerne for forsikringsselskaberne Tryg og Codan. Sammenlign reklamerne, og vurdér deres gennemslagskraft."

Vores opgavehjælpe til Tryg og Codan reklamerne udgør en omfattende indsamling af alle de elementer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse, sammenligning og vurdering af reklamerne.

Indhold

  • Præsentation af reklamerne
    • Tv-reklame for tryg forsikring
    • Tv-reklame for codan forsikring
  • Analysen
    • Formål
    • Målgruppen for begge reklamer
    • Reklamen som fortælling
    • Billeder og musik
    • Brug af reklamekneb
    • Salgstekster og slogans i de to reklamer
    • Temaer i de to reklamer
  • Sammenligning af de to reklamer
  • Vurdering af reklamernes gennemslagskraft
  • Brug af inspirationsmaterialet

Uddrag

Reklamen fra Tryg
Reklamen fra Tryg er især rettet mod unge mennesker. Det afspejler sig fx i:

Hovedpersonerne
I reklamen er hovedpersonen en ung kvinde, der er på rejse i et fremmed land. Hun går på opdagelse i byen, og her møder hun en ung mand, som hun forelsker sig i på stedet. De unge i målgruppen kan genkende sig selv i personerne i filmen, hvilket skaber identifikation.

Temaer
I reklamen behandles temaer som rejse, oplevelser i udlandet og forelskelse. Igen forsøger man at ramme en ung målgruppe, da det er emner, som er vigtige og relevante i især unge menneskers liv

Reklamen fra Codan
Reklamen fra Codan er ligeledes rettet mod en ung målgruppe. Det afspejler sig fx i:

Hovedpersonen
I reklamen er hovedpersonen en helt almindelig ung fyr. Han ligner de fleste andre teenagere i hullede cowboybukser, t-shirt og gummisko. Der skabes altså identifikation med den unge mand, før vi ser, hvordan hans liv forandrer sig til pludselig at være rockstjerne. Ved at vise os en helt almindelig ung mand fortæller filmen, at når hans liv kan forandre sig så drastisk, så kan det ske for alle.

Temaer
Reklamen fra Codan spiller på temaer som musik, fremtidsdrømme og berømmelse. Igen sker det for at ramme en ung målgruppe, som især kan identificere sig med disse emner
Både piger og drenge
Selvom historien hos Tryg handler om en pige, og historien hos Codan handler om en fyr, henvender reklamerne sig stadig til unge mennesker som sådan. En fyr kan sagtens identificere sig med at være ulykkeligt forelsket, og en pige kan godt drømme om at blive rockstjerne.

Reklamen som fortælling

I reklamen for Tryg fortælles en historie, der hedder:
* Rejse i udlandet: Fly på himlen, skilt med ”Hotel”, pigen har et kort i hånden, ser sig om i gaderne
* Forelskelse: Pigen og tømreren ser hinanden gennem et vindue, deres blikke mødes, kærlighed ved første blik
* Fælles oplevelser: De to foretager sig alt sammen, kører på scooter, tager på bådtur, bader, spiser, danser, elsker
* Afsked: Holder i hånd hen over en pakket kuffert, holder om hinanden i lufthavnen, hun sidder alene i flyet.

Reklamen for Codan
Reklamen for Codan fortæller en historie, der har en helt anden struktur:
* Genkendelig nutid: Fyren spiller på en banegård, helt almindelig ung fyr, gummisko, hullede jeans, læderjakke, spiller guitar for at tjene penge
* Forandring: En kvinde taber en is i hans guitar. Antydning af krise – han kan ikke spille mere. Hans musik forandrer sig, ny lyd og rytme... Køb adgang for at læse mere

Analyse af tv-reklamerne fra Tryg og Codan - Opgavehjælp

[11]
Bedømmelser
  • 18-04-2012
    Ordet Guldnoter siger det hele, hvis du er bare lidt i tvivl om hvad du skal have med eller hvad du mangler så hent den !
  • 03-04-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Perfekt kommer godt rundt om det hele. Bl.a. som den røde tråd hvilket jeg aldrig selv ville have tænkt på.
  • 01-03-2017
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Opgaven er meget brugbar.
  • 28-01-2015
    Kan bruges mange tak