Analyse af TV-reklamer for Becel

  • HHX 2. år
  • Dansk A
  • 12
  • 5
  • 1806
  • PDF

Reklameanalyse: Analyse af TV-reklamer for Becel

Analyse af 3 korte tv-reklamer for Becel.

Fra eksamenssættet "HHX Dansk A Maj 2003".

Lærers kommentar

Meget fin besvarelse med god brug af begreber & modeller. En vurdering af målgruppen kunne ønskes, men det er ikke et must - Flot vurdering.

Uddrag

I foråret 2002 begyndte smør- og margarineproducenten Becel en landsdækkende reklamekampagne, der både omfattede reklamer i fjernsynet og på internettet. Med udgangspunkt i tre tv-reklamer fra denne kampagne vil jeg foretage en analyse med fokus på de virkemidler, der blev taget i brug, og på hvordan de har forsøgt at påvirke målgruppen igennem denne reklamekampagne. Til sidst vil jeg vurdere den samlede gennemslagskraft af kampagnen.
Før min analyse vil jeg kort redegøre for kampagnes indhold. Meningen med kampagnen var, at der skulle fokuseres på danskernes livstil, som typisk er meget usund, da en stor del af den mad, der spises i de danske husstande, har et højt fedt- og kolesterolindhold. Der blev i den sammenhæng lagt vægt på, hvordan mærket Becel adskilte sig fra andre fedtstoffer pga. det lave fedtindhold og dermed var en ”afviger” i forhold til de konkurrerende mærker. På Becels hjemmeside blev der endog vist nogle situationer, hvor typiske danskere fra vidt forskellige miljøer alle havde det til fælles, at de argumenterede imod at bruge Becel, fordi de af tradition ønskede at spise mad med et højt fedtindhold og derfor ikke kunne bruge den sunde Becel til noget. På samme måde blev reklamerne brugt til at fremstille de typiske danskere, som et folk, der betragter Becel som en modsætning til deres kultur og derfor ikke vil acceptere det. Dem, der derimod ønsker at have en sund livsstil, må for ikke at blive kritiseret leve et dobbeltliv med to identiteter, hvor de samles i al hemmelighed for at spise sundt.
I den første reklame bliver en af de såkaldte afvigere, som bruger Becel, præsenteret. Han er dog censureret, så han ikke skal kunne genkendes. Allerede her fanges seerne, fordi censur typisk bruges til at beskytte folk, der ikke ønsker at vise deres identitet. Da... Køb adgang for at læse mere

Analyse af TV-reklamer for Becel

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.