Analyse af Det forsømte forår

  • STX 3.g
  • Dansk A
  • 12
  • 6
  • 2041
  • PDF

Romananalyse: Analyse af Det forsømte forår

Denne analyse behandler romanen ”Det forsømte forår” skrevet af Hans Scherfig i 1940. Romananalysen kommer bl.a. ind på romanens komposition, miljø, genre, personkarakteristikker, temaer og budskaber. Analysen kommer også ind på romanens samtid og bogens samfundskritiske formål.

Studienets kommentar

En virkelig flot og velskrevet analyse, der har fuldstændig styr på de grundlæggende temaer i romanen. Opgavens eneste mangel er, at der ikke foretages konkrete henvisninger til teksten; det skal være på plads for at illustrere opgavens pointer!

Uddrag

”Det forsømte forår” er en typisk kollektiv roman, men med nogle skarpe samfundskritiske undertoner, hvorfor romanen er én af Hans Scherfigs mest omdiskuterede romaner.

Formålet med denne romananalyse er således at klarlægge denne samfundskritik og vurdere den i relation til romanens samtid.

Romanen tager sit udgangspunkt på Langelinie, hvor lektor C. Blomme dør efter at have spist et forgiftet maltbolche. Derefter springer romanen frem i tiden til et jubilæum for nogle af lektor Blommes gamle elever. De tilhører alle sammen samfundets øverste lag; en overlæge, en dommer, en sognepræst, en adjunkt m.fl. dog får man at vide, at ingen af dem er blevet det, som de drømte om at blive.

Romanen fører os nu, via et flashback, tilbage til skoletiden, hvor vi bliver præsenteret for 'barndommens lykkeland'; elevernes studietid på Metropolitanskolen og i særdeleshed den undertrykkelse, som eleverne gang på gang bliver udsat for.

Romanens skildrer det pres, som eleverne konstant er underlagt; både fra lærernes side og fra forældrenes side. Dette bliver især skildret ved Edvard Ellerstrøm samt Mikael Mogensen, der konstant er underlagt presset fra forældrene om at præstere det bedste. Edvard Ellerstrøm bliver i starten af romanen præsenteret som lektor Blommes yndlingselev, hvorfor lektor Blomme kalder ham ved fornavn. Da puberteten for alvor sætter ind og Edvard Ellerstrøm – som følge af det konstante pres – mister fatningen, ser lektor Blomme sig også ond på ham og spydige bemærkninger og konstant undertrykkelse rammer også Edvard Ellerstrøm. Dette leder til, at Edvard Ellerstrøm forgifter ét af lektor Blommes maltbolcher, da lektor Blomme ikke vil stemme for Edvard Ellerstrøms oprykning til næste klasse. Herefter beskriver romanen, hvorledes eleverne omsider bliver studenter, hvorefter romanens afslutning fører os tilbage til studenterjubilæet, som munder ud i en melankolsk beskrivelse af de forsømte forår... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Det forsømte forår

[54]
Bedømmelser
  • 21-10-2009
    Jeg synes opgaven er god, fordi den har alle de vigtigste ting med, men er samtidig lavet forholdsvis kort og forklare tingene meget præcist og forstående.
  • 20-10-2009
    jeg synes at den måde den er skrevet på er rigtig god. Man kan virkelig bruge det til meget.
  • 18-03-2014
    rigtig fin opgave. får det hele med
  • 06-06-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    fin opgave, kan bruges til inspiration