SRP om Obamas politiske kommunikation

  • STX 3.g
  • SRP (Engelsk A, Samfundsfag A)
  • 12
  • 24
  • 9448
  • PDF

SRP om Obamas politiske kommunikation

Studieretningsprojekt (SRP) om politisk kommunikation med specielt fokus på Barack Obamas indsættelsestaler fra 2009 og 2013.

Først i opgaven redegøres der for en række begreber, som kan have sin indflydelses på den politiske kommunikation. Efterfølgende er der lavet en analyse af Barack Obamas indsættelsestaler i 2009 og 2013. I den anledning ser opgaven også på den politiske situation omkring årene 2009 og 2013.

Til sidst diskuteres det, hvordan forholdet mellem den politiske kommunikation og politiske er i virkeligheden.

Lærers kommentar

God faglig opgave både i engelsk og samfundsfag. God brug af begge fag, hvor ingen af fagene har for meget overvægt til det andet. God brug af fagligt sprog i begge fag, hvilket giver en mere dybdegående og præcis opgave! Ingen negative kommentar og opgaven vil fremover bliver brugt som eleveksempel.

Studienets kommentar

Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold

1. Indledning 1
2. Redegørelse – politisk kommunikation ift. USA og Abama 1
2.1– kommunikationsformernes udvikling 2
2.2 – den politiske kommunikations tre aktører 3
2.2.1 – de politiske aktører 3
2.2.2 – borgerne 3
2.2.3 – medierne 4
2.3 – kommunikations- og mediestrategi 5
3. Analyse – Barack Obamas indsættelsestaler 2009 og 2013 5
3.1 – indsættelsestale 2009 6
3.1.1 – talesituationen 6
3.1.2 – retorisk analyse 7
3.1.3 – analyse af appelformer 10
3.2 – indsættelsestale 2013 12
3.2.1 – talesituationen 12
3.2.2 – retorisk analyse 13
3.2.3 – analyse af appelformer 15
3.3 – obamas retoriske udvikling 16
4. Diskussion – politisk kommunikation og politisk virkelighed 16
5. Konklusion 20
6. Litteraturliste 21
6.1 - internetsider 21
6.2 - youtube klip 21
6.3 - bøger 21
7. Bilag 22
7.1 – bilag 1 22
7.2 – bilag 2 25

Uddrag

1. Indledning
Der er ingen tvivl om, at kommunikation er et begreb, som indeholder mange facetter. Vi udsættes for det mange facetteret begreb på daglig basis, og begrebet er en vigtig grundsten, når vi opbygger sociale relationer. Men begrebet har været under en overvældende forvandling, og det er utroligt som moderne menneske, at tænke på, at vi før i tiden kun havde den helt basale ansigt-til-ansigt kommunikation. Den medierede verden, vi lever i i dag, har haft sin indflydelse på vores kommunikation, og det er efterhånden svært at forestille sig en verden uden e-mails, sociale medier, tv, radio m.m. Vores kommunikation har ændret sig radikalt, og her er den politiske kommunikation ingen undtagelse. Politik er nemlig også en del af vores dagligdag, om vi så end er klar over det.
Vi bliver i tide og utide mindet om den politiske dagsorden gennem medierne. Vi kan ikke se os fri fra den politiske kommunikation, og det er vel nok også de færreste, som ikke på et tidspunkt i deres liv bliver indblandet i den politiske kommunikation – for den politiske kommunikation er et vigtigt aspekt, når vi som vælgere skal finde vores politiske ståsted. Dette ligger også til grund for den for det meste velovervejede retorik mange politikere ligger for dagen. De skal kunne argumentere, overtale og omfavne.
Mit udgangspunkt i forhold til denne opgave er Barack H. Obamas to indsættelsestaler fra henholdsvis 2009 og 2013.
Først vil jeg redegøre for en række begreber, som kan have sin indflydelses på den politiske kommunikation. Jeg vil efterfølgende lave en analyse af de to indsættelsestaler - i den anledning vil jeg se på den politiske situation omkring årene 2009 og 2013. Til sidst vil jeg så diskutere, hvordan forholdet mellem den politiske kommunikation og politiske virkelighed er... Køb adgang for at læse mere

SRP om Obamas politiske kommunikation

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.