Toms-gruppen | Analyse og redegørelse
- HHX 1. år
- Afsætning A
- 10
- 7
- 2677
Toms-gruppen | Analyse og redegørelse
Opgave om virksomheden Toms, fuld af analyser og redegørelser for deres mange aktiviteter.
Lærers kommentar
Gode og vigtige analyser af virksomheden samt godt sprog
Indhold
- Vurder hvor sukkerfri/kaloriefattig slik og chokolade befinder sig på PLC kurven – begrund dit valg?
- Kan Bostonmodellen anvendes til at analysere markedet for chokolade i perioden 2007-2009? (jf. ”Slaget af chokolade i sukkerchok”)
- Vurder hvilke vækststrategier TOMS Gruppen tidligere har anvendt med udgangspunkt i opgaveteksten, bilag samt supplerende materiale? Kan bl.a. inddrage introduktionen af fyldte guldbarrer, opkøb – og såfremt TOMS også havde opkøbt forlystelsesparken BonBon-land.
- Hvilke eksportmotiver kan der ligge til grund for Toms gruppens ekspansion til udlandet?
- Gør rede for relevante forhold i omverdenen, som har betydning for TOMS Gruppens fremtidige afsætningsmuligheder på markedet for chokolade i Danmark
- På baggrund af dine svar og en analyse af konkurrenceforholdene på markedet for chokolade i Danmark, bedes du fremsætte forslag til generisk strategier (konkurrencestrategi) for Anthon Berg produkterne ”Origins” på det danske marked.
- Vurder Toms gruppens mulighed for at overleve?
-Analyser og vurder hvilke vækst strategier TOMS gruppen med fordel kan anvende i fremtiden?
Uddrag
Opgave 1:
Vurder hvor sukkerfri/kaloriefattig slik og chokolade befinder sig på PLC kurven – begrund dit valg?
Jeg vurderer sukkerfri/kaloriefattig slik til at ligge i vækst fasen på PLC-kurven. Dette vurderer ud fra at det sukkerfrie/kaloriefattige slik er noget stort set nyt produkt alle verdens slik/chokolade produkter. TOMS Gruppen lancerede først i 2006 deres sukkerfrie/kaloriefattige slik, hvor jeg så vil mene at produktet endnu ikke er færdigudviklet, og derfor ikke på det niveau, hvor det ikke kan forbedres. Sundhedsbølgen, som har ramt Danmark og resten af verdenen, kan resultere i at slik/chokolade med lavt sukker, -kalorieindhold, bliver meget større end det er nu. Jeg tror ikke, at det har gået op for danskerne at man stort set kan købe sukkerfrit/kaloriefattigt slik, som smager næsten af det samme som normalt slik. Jeg tror samtidigt at, hvis dansker finder ud af at sukkerfrit/kaloriefattigt er, smager af det samme normalt slik, så vil de hellere købe det, og det vil så få resultere i at slik/chokolade-producenterne vil bruge mere tid og flere penge i at forske i det sukkerfrie/kaloriefattige slik... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind