Afsætning CULT Promotion

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 13
  • 29
  • 6117
  • PDF

Afsætning CULT Promotion

Opgave afsætning kapitel 12 om Cult

Indhold

1. Relater Cult annoncerne til modellen i illustration1. 3
Afsender.: 3
Budskab.: 3
Medie.: 4
Modtager.: 6
A. Troværdigheden. 6
B. Attraktiviteten. 6
C. Relevansen. 7
D. Mærkeerfaring. 7
2. Hvilken promotionsformer er efter din mening vigtig for Cult? 8
Pull strategien. 8
Push strategien. 10
Push and-pull. 10
3. Opstil argumenter for hvilken promotionsstrategi Ole Sørensen bør anbefale Cult at vælge, og kom med forslag til hvilken promotionsformer der passer til den strategi, du anbefaler. 10
4. Hvordan kan man udnytte PR. optimalt. 11
5. Reklamekampagne efter illustration 9 s. 256 11
Markedsbeskrivelse. 12
A. Hvilken vare eller tjenesteydelse, skal der reklameres for? 12
B. Hvilken behov skal dækkes – er der tale om komplementære vare eller substituerende vare? 13
C. Hvor langt er produktets levetid? 14
D. Hvor er produktets placering på produktlivscyklusen (PLC)? 14
E. Hvor hurtigt er produktets omsætningshastighed? 16
F. Hvilket prisniveau er der tale om? 16
G. Hvem er konkurrenterne? 17
H. Hvilken konkurrenceform er der på markedet? 18
I. Hvor stor er firmaets markedsandel? 19
J. Hvilken status har virksomheden på markedet? 19
Målsætning og budget for kampagnen. 19
Præcisering af kampagnens målgruppe. 20
Segmentering. 21
Fastlæggelse af budskabsindholdet og udformningen. 25
Plakaten: 27
Hele forløbet. 27
Udarbejdelse af medie og tidsplan. 27
Planlægning af øvrige kampagneaktiviteter. 28
Effektmåling og kontrol af kampagnen. 28
6. Udarbejdelse af et budget for Cult promotion. 28

Uddrag

1. Relater Cult annoncerne til modellen i illustration1.

For at sætte det kort op dækker illustration 1 over den simple kommunikationsmodel, som består af fire punkter.

 Afsender
 Budskab
 Medie
 Modtager

De findes også den model der heder den udvidede kommunikationsmodel, Den går ind og ser på hvilke ting der skal være opnået i perioden fra afsender til modtager, og den kigger på de ting der ligger bag. Her er der ligeledes fire punkter, disse er A. Fastlægning af budget B. Indkodning C. Valg af medie D. Afkodning

Disse fire første som var den simple kommunikationsmodel vil jeg gennem det næste stykke uddybe og specificerer til hvordan Cult har valgt at gøre.
Afsender.:
Afsenderen er Cult Danmark, de ønsker at uddybe deres produkt Cult der er en energidrik til unge mennesker.
Budskab.:
Budskabet er meget vigtigt for producenten, og derfor er det vigtigt at dette ikke er tvetydigt for modtager/forbrugeren. Det vil sige at der ikke må være ting der kan misforstås for så falder den samlede kampagne til jorden. Det er også vigtigt for loyaliteten til reklamen af den lever op til sit budskab. Derfor er det vigtigt at tage udgangspunkt i de væsentlige egenskaber for produktet.

I Cult's tilfælde er deres produkt egnet til give mere energi, og det er hvad deres budskab går på. Deres reklame kører på ”til dem der har brug for 25 timer i døgnet” og det spiller samtidig på det lidt frække som blikfang samt det at deres billeder og reklamer spiller på vores humør da de kun viser situationer vor vi morer os. Men selve budskabet er i alle tilfælde at vis du har brug for en ekstra time, så hjælper Cult.

Medie.:
Her er det vigtigt at kigge på sit eget budskab og det er vigtigt at kigge på mediets troværdighed. For reklamen har tendens til at bliver opfattet forskelligt troværdighedsmæssigt alt efter hvilket medie der bærer denne reklame. I dette relevante tilfælde brugte Cult outdoor reklamer, det vil sige de brugte busstoppesteder og plakatophængning forskellige udvalgte steder. Men kigges der mere generelt på Cult bruger de som oftest deres Cult piger i byen til at markedsfører deres produkt med, men de vælger også at bruge biografen. Dette er et meget bevist valg da det er de unge mennesker de skal fange, og de komme disse steder. Så deres reklamer er meget målrettet efter deres relevante brugergruppe. De har også i flere tilfælde brugt annoncering i de forskellige aviser, men mest Urban og Metro X. Men postering på nettet er også en hyppig genganger da de igen målretter det til unge. Da de har en stor berøringsflade gennem dette medie.
Så skal man sætte en samlede liste op over medier de anvender er det følgende:

1. Annoncering
a. Dagblade (Urban & Metro X)

2. Tryksagsreklame
a. Flyers

3. Sponser reklamer
a. Tøj reklamer
b. Bander reklamer... Køb adgang for at læse mere

Afsætning CULT Promotion

[9]
Bedømmelser
  • 07-05-2012
    god aflevering om cult - kan også bruges til inspiration om cult til andre opgaver
  • 15-11-2008
    Det er en ret god opgave, nogle steder kunne du godt uddybe lidt mere.
  • 26-04-2015
    Rigtig god opgave. Der er lagt noget arbejde i den.
  • 18-04-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    God inspiration og godt indhold.