Hjemmesideanalyse

Hvad indeholder en hjemmeside? Hvordan er hjemmesiden opbygget? Hvad er hjemmesidens budskab? Spørgsmål som disse skal besvares i en hjemmesideanalyse.

Hvordan laver jeg en hjemmesideanalyse?

En hjemmesideanalyse behøver ikke at være mere anderledes end en analyse af ethvert andet medie. Der er naturligvis elementer på en hjemmeside, som er vigtigere at fokusere på end de selvsamme elementer i f.eks. en novelle. I en hjemmesideanalyse er afsenderen meget vigtig – altså hvem står bag hjemmesiden. Er det en privat person, en virksomhed, organisation eller nogle andre? Andre vigtige elementer at inddrage i sin hjemmesideanalyse er indholdet på hjemmesiden. Hvordan er den opbygget (layout, grafik, blikfang osv.), hvilken målgruppe tiltaler hjemmesiden, passer overskriften til hjemmesidens indhold og hvilke problemstillinger skaber indholdet på hjemmesiden?

Eksempel på hjemmesideanalyse

For at du hurtigt kan komme i gang med din egen hjemmesideanalyse har vi samlet en masse eksempler på analyser, som du kan hente og finde inspiration i. Der er alt lige fra hjemmesideanalyse af Ikeas hjemmeside til en analyse af Det Konservative Folkepartis hjemmeside.