Reklameanalyse

Reklamer kender vi fra tv, aviser, magasiner, internettet og mange andre kanaler. Når du laver en reklameanalyse, skal analysen udføres anderledes alt afhængig af reklametypen – herunder analyse af reklamebilleder eller reklamefilm.

Hvordan laver jeg en reklameanalyse?

Skal du lave en analyse af et reklamebillede, skal du bl.a. analysere de visuelle virkemidler som farver og lys, linjer, perspektiv og tekst, hvis reklamen indeholder dette. Det er stærkt anbefalet at arbejde ud fra en model, når du skal du lave en reklameanalyse, og endvidere huske på, at du ikke skal følge modellen til punkt og prikke, men derimod bruge den som inspiration til hvad du kan inddrage i din reklameanalyse.

Skal du lave en analyse af en reklamefilm, skal du kigge efter nogle andre elementer i reklamen. Du skal f.eks. fokusere på reklamefilmens klipning, kameraføring, perspektiv, farve og lys, lyd og musik og flere andre ting.

Eksempel på en reklameanalyse

Herunder har vi samlet over 200 forskellige reklameanalyser indsendt af andre elever. Du kan bruge dem til at finde inspiration i eller anvende som udgangspunkt til din egen reklameanalyse.

På Studienet har vi også udarbejdet vores egen reklameanalyse, som du kan anvende som eksempel. I eksemplet finder du kommentarer til hvert afsnit, så du løbende bliver vejledt i at analysere en reklame. Eksemplet består af en analyse og fortolkning af to tv-reklamer.

Se et eksempel på reklameanalyse til et 12-tal her

Vejledning til at lave reklameanalyse

Bliv bedre til at lave en reklameanalyse. Her på redaktionen har vi udarbejdet en vejledning, der hjælper dig fra start til slut i din reklameanalyse. I vejledningen finder du bl.a. hjælp til at lave en analyse af både reklamebilleder og reklamefilm.

Læs vores vejledning her