SRO om økonomisk ulighed og gini-koefficient | Mat A og samf B
- STX 2.g
- SRO (Matematik A, Samfundsfag B)
- 10
- 17
- 2989
SRO om økonomisk ulighed og gini-koefficient | Mat A og samf B
Studieretningsopgave (SRO) om økonomisk ulighed og gini-koefficienten i fagene samfundsfag B og matematik A.
I denne opgave er der fokus på den økonomiske ulighed i Danmark under fagene matematik og samfundsfag. Der optræder matematiske beregninger og samfundsvidenskabelige undersøgelser og vurderinger. Opgavens formål ligger i at få en større forståelse af ulighed i et samfund, og hvilken betydning det kan have. Der ligges vægt på hvordan uligheden kan måles og hvordan den skal håndteres. Læseren kan forvente en redegørelse for begreberne Gini-koefficient og Lorenz kurve, samt visning af hvordan begge udregnes med forskellige metoder. Begge metoder bruges herefter til at udregne selvsamme for Danmark, hvorefter de sammenlignes. Udviklingen i Danmarks Gini-koefficient undersøges og afsluttende findes en diskussion af, om ulighed er godt eller skidt for Danmark.
Lærers kommentar
Top samfundsfaglig del og ok matematik.
Indhold
Abstract 1
Indledning 3
Redegørelse for begreberne Lorenz kurve og Gini-koefficient 4
Hvordan er udviklingen i Danmarks Gini-koefficient og hvordan er den sammenlignet med andre lande? 6
Diskussion af fordele og ulemper ved større ulighed i det danske samfund. 8
Konklusion 10
Litteraturliste 11
Uddrag
Gini-koefficienten er en måde, hvorpå man måler uligheden i en fordeling. Den bruges ofte til at måle uligheden i et samfund. Her vil der være tale om uligheden i indkomstfordelingen. En Gini-koefficient er i intervallet fra 0 til 1. Hvis den er 0 er der tale om perfekt lighed i fx et samfund. Det vil sige at alle indkomstmodtagere i samfundet har samme indkomst. Jo større uligheden er i et samfund, jo tættere vil Gini-koefficienten være på 1. Vil man beregne uligheden i et samfund, givet ved Gini-koefficienten, starter man med at opstille en graf... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind