[22]

Tro og teologi

På disse sider giver vi dig et overblik over de væsentligste elementer inden for islams tro og teologi.

Vi giver et overblik over de seks trosartikler, som er grundlaget for sunni-islam. Dernæst gennemgår vi islamisk lov, det vil sige sharia, retsskolerne og retspraksis. Endelig går vi i dybden med begrebet jihad og dets historie og nutidige brug.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af vores gennemgang af islamisk tro og teologi:

3. Bøgerne 

Den tredje trosartikel i islam er om bøgerne. Muslimer tror først og fremmest på Koranen som Allahs ufejlbarlige og ordrette åbenbaring. Den er Allahs egne ord, som mundtligt blev givet til Muhammed gennem englen Djibril. Koranen (al-Qu’ran) betyder egentlig “tale” eller “recitation” og er kun en bog i den forstand, at denne tale er blevet skrevet ned. 

Muslimer tror også på, at Allah åbenbarede en række skrifter direkte til tidligere budbringere, men disse er blevet forvrænget eller gået tabt. Nogle af disse skrifter genkendes som bøger i Bibelen. Fx moseloven (taurat), Salmernes Bog (zabur) og evangelierne (indjil). Muslimer respekterer Bibelen, hvor disse tekster findes, men bruger den ikke i praksis. 

Hadith-teksterne spiller også en stor rolle i islam, men har ikke samme status som de åbenbarede skrifter.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind