AIDA-modellen

Introduktion til AIDA-modellen

AIDA-modellen er en model til analyse af reklamefilms opbygning. Modellen bliver især brugt i Afsætning, men du kan også møde nogle lærebøger i Dansk, som inddrager modellen. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt I skal bruge AIDA-modellen til reklameanalyse i din undervisning, kan du evt. spørge din lærer.

De fire elementer i AIDA-modellen

AIDA står for Attention, Interest, Desire og Action. Ifølge modellen bør den gode reklame forsøge at nå omkring alle disse fire elementer i den nævnte rækkefølge. Nedenfor vil vi gennemgå, hvad der forstås ved de fire elementer.

Attention

Attention betyder opmærksomhed. Det første, en god reklame skal gøre, er at fange modtagerens opmærksomhed. Det vil sige, at de første få sekunder af reklamefilmen skal indeholde nogle elementer, som øjeblikkeligt fanger opmærksomheden. Det kunne fx være et billede af en attraktiv person eller begyndelsen på en lille historie, som vækker nysgerrighed. 

Interest

Interest betyder interesse. Når først reklamen har fanget modtagerens opmærksomhed, er næste skridt at vække inte...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind